کشاورزان منطقه سیاهو قصد دارند تمام درختان نارنگی شان را از ریشه در بیاورند نارنگی؛ شناسه ی مردم منطقه سیاهو می باشد
  • سرمقاله اختصاصی

  • بهمن 11، 1400 - 10:15


 

محمود عامری سیاهوئی مدرس دانشگاه و فعال رسانه ای

به گزارش دریای اندیشه ؛محمود عامری سیاهوئی مدرس دانشگاه و فعال رسانه ای بر این باوراست که نارنگی یکی از پرخاصیت ترین و خوشمزه ترین میوه های زمستانی است که سرشار از ویتامین های مختلف است و مصرف آن برای تقویت قلب توصیه می شود و بی شک از زمان های گذشته تاکنون مرغوب ترین نارنگی های ایران بگفته صاحب نظران در منطقه سیاهو کشت می شده و می شود و این منطقه تامین کننده نارنگی جنوب در کشور است.

 منطقه ی سیاهو در ۸۰ کیلومتری شمال بندرعباس قرار دارد که نارنگی یکی از مهم ترین و تک محصول ترین این منطقه است که مورد توجه ایرانیان بوده و هست.

از منطقه سیاهو هرچه بگوییم، بازهم ناگفته ها باقی است.  کافی است یکبار به منطقه کوهستانی و توریستی سیاهو سفرکنید تا همیشه طعم خوش نارنگی و زیبایی این منطقه مذاق جانتان را شیرین شود و خاطره این شیرینی تا همیشه برایتان به یادگار بماند‌.

متاسفانه عدم امنیت شغلی کشاورزان در هرمزگان از موارد عمده ای است که زندگی شغلی کشاورزان را به مخاطره می اندازد.

اینبار بدلیل بی توجهی و بی اهمیت دانستن مسئولین استان و کشور؛ کشاورزان منطقه سیاهو خسته شده اند و قصد دارند که تمام درختان نارنگی شان را از ریشه در بیاورند.

نارنگی سیاهو که شناسه ی مردم سیاهو می باشد؛ به دلیل سرمازدگی ۸۰ درصد محصول خود را از دست داده اند و این موضوع به عنوان یک مطالبه که حق دسترنج سالیانه و سالها زحمت مردم انقلابی و سخت کوش منطقه سیاهو است؛ مردم منطقه خواستار کمیته ی بحران در استانداری هرمزگان با حضور  نماینده عالی دولت در استان، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و نماینده وزارت جهاد کشاورزی هستند تا اعتباری ویژه برای جبران این خسارات دیده شود و برای آینده راهکار علمی و منطقی ارائه شود.

در حال حاضر با پیشرفت های روز افزون؛ منطقه سیاهو با وجودسرمایه های انسانی و باتوجه به جمعیت و منطقه جغرافیایی آن در زمینه ی نیروی انسانی پیشگام و سرآمد در استان هرمزگان می باشد.

سوال ما از دولت اقدام و عمل و مسئولین استان این است آیا میزان حمایت دولت از بخش کشاورزی دیده شده است؟

برای پرداخت تسهیلات و تمدید وام های کشاورزی که کمر مردم زیر این بار سنگین آن خم شده است چه تصمیمی گرفته شده است؟

نقش دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کشاورزان آسیب دیده حمایتی خواهد بود، یا خیر؟

آیا در این زمینه تامین اعتبار لازم برای جبران خسارات و برقراری ارتباطات مناسب با کشاورزان تدابیری اندیشده خواهد شد؟

در آخر از دلسوزان نظام و کسانی که دل در گرو این مملکت دارند و حامی کشاورزان هستند؛ خواستاریم با تامین اعتبار و با ایحاد سیستم نگهداری سردخانه مناسب که باعث شود دور ریزهای نارنگی و دیگر محصولات را کاهش و به حداقل رساند و به این آرزوی دیرینه کشاورزان و نارنگی کاران منطقه تحقق بخشند. و حتی امکان صادرات این محصول باکیفیت به کشورهای همسایه را برای این قشر زحمتکش فراهم سازند.