لزوم گسترش  طرح تحول محلات در کشور
  • سرمقاله اختصاصی

  • بهمن 16، 1400 - 08:14


فعال فرهنگی و اجتماعی شهرستان بندرعباس طی یادداشتی به رویکردهای مثبت طرح تحول محلات در استان هرمزگان پرداخته است.

به گزارش دریای اندیشه؛ محمدامین عالی پور احمدی، فعال رسانه ای و اجتماعی هرمزگان در یادداشت اختصاصی برای دریای اندیشه نوشت: هرمزگان امروز پویایی بیشتری نسبت به سال های گذشته شاهد است، پویایی از جنس خود مردم برای خودشان، شاید کمتر کسی فکرش را می کرد که چگونه می توان یک حلقه محوری ایجاد نمود که مردم با همدلی بیشتر بخواهند نسبت به مسائل و موضوعات پیرامون محیط زندگی شان دست به اقدامات خودجوش بزنند.

اقداماتی که برای مردم محل سکونتشان امید آفرین و برای دشمنان این نظام مقدس بیم آفرین باشد.

دست به کارهایی بزنند که در هیچ کجای این جهان هستی به این شکل سازمان یافته نیست و حتی برای انجامش از جان و دل و بدون هیچگونه چشم داشتی مایه نخواهند گذاشت.

تاسیس قرارگاه های تحول محلات توسط سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان را می توان فکری نو در خدمت به مردم و اقشار مختلف جامعه عنوان کرد.

ایده ای که پس از گذشت قریب به ۵ سال از اجرایی شدن آن در استان هرمزگان ، ظرفیت های اجرایی در سطح کشور را به خود گرفته و نگاه مسئولان را به صورت ویژه به خود معطوف ساخته است.

شکل گرفتن حلقه اتحاد مردم و مسئولان در محل سکونت و پیگیری معضلات و مشکلات محله، ارتقاء سطح بینش فکری و فرهنگی و حتی ایجاد امکانات رفاهی بیشتر و گذر از بحران های محلی از رویکردهایی بوده است که در طرح تحول محلات به خوبی به مرحله اجرایی در آمده است.

از پای کار آمدن مردم، بسیجیان، ائمه جماعت محلات و حتی مسئولین در آبادانی هر محله استان هرمزگان را می توان یکی از اقدامات شاخص تشکیل قرارگاه ها عنوان کرد.

روند صعودی محرومیت زدایی و حرکت های جهادی در محلات، آسیب زدایی از بافت های فرسوده، بازسازی منازل محرومین و حتی تاسیس بنای جدید برای اقشار محروم در محلات گوشه ای از کارکردهای قرارگاه های تحول محلات در استان هرمزگان است.

ایجاد روحیه همدلی و تاسیس فروشگاه های منصف با حمایت خود مردم محله برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی و خرید های مفید معیشتی را می توان در برهه ای که تورم های اقتصادی و نرخ های چند وجهی کالاها بیداد می کند، مردم را از خیر و برکات وجودی این قرارگاه ها بیشتر آشنا ساخت.

گسترش مراکز نیکوکاری در محلات تحت مدیریت قرارگاه های تحول محلات نیز از اقدامات شاخص دیگری است که با رصد و پایش هر محله توسط قرارگاه تحول همان محله توانسته با انسجام و برنامه ریزی خود مردم محله و پایگاه مقاومت بسیج برای رفع نیازهای محرومان محل بسته های معیشتی را متناسب با نیاز محله شان و کمک های مردمی تهیه کنند و بخشی از آلام محرومان را تسکین بخشند.

تربیت نیروهای تراز انقلاب از دل همین قرارگاه های تحول محلات را نباید از یاد برد، چرا که نوجوانان و جوانان پای کار محلات در قراگاه های محل مورد سکونتشان باعث شده است که از سنین پایین با تمام حواشی محل سکونتشان آشنا شوند و بتوانند با حضور در کارهای جهادی در جهت رفع مشکلات و ارتقاء فرهنگ و سبک زندگی محله خودشان بهترین تجارب فرهنگی و مدیریتی را کسب کنند و این تجارب برای داشتن مدیران لایق و با اخلاص در آینده این کشور مفید خواهد بود.

در نهایت کلام می توان گفت اهمیت وجودی تشکیل قرارگاه های تحول محلات را نمی توان معطوف به برهه زمانی خاص کرد، چرا که در هر زمان و در هر شرایط کارایی لازم را دارند و برای آبادانی محل سکونت مردم محلییک قرارگاهی  راهبردی به شمار می آید.

امید است این اقدام خودجوشی که قریب به ۵ سال در استان هرمزگان به مرحله اجرا درآمده است در تمامی استان های کشور به صورت موزائیکی اجرا شود تا شاهد پیشرفت های خوب اجتماعی ، اقتصادی و محرومیت زدایی و همچنین اتحاد بیشتر مردم و مسئولین در سطح کشور باشیم.