مدیر مرکز اوتیسم آوای امید در گفتگوی اختصاصی با روزنامه ی دریای اندیشه مطرح کرد: اوتیسم دردی که مرهم نمی‌پذیرد
  • فرهنگی

  • مرداد 08، 1399 - 20:02


گزارش : فاطمه درویش پور 

اغلب والدین  نمی خواهند بپذیرند که فرزندانشان دچار اوتیسم شده است و از سویی دیگر نگاه سنگین جامعه منجر شده که در خانه بمانند تا به فرزندانش برچسبی نخورد.
کودکان دچار اختلال اوتیسم دارای دنیایی متفاوت نسبت به سایر کودکان عادی هستند والدین باید با تغییر در نوع نگرش و رفتارهایشان ، آموزش و مهارت های لازم را جهت ارتقا ذهنی و رفتارهای مطلوب آنها بیاموزند. البته مربیان با آموزش های متعدد اعم از مهارت درمانی ، موسیقی درمانی ، گفتار درمانی و ذهن درمانی و ..... می توانند رفتارهای مطلوب را در اینگونه کودکان تقویت و از بروز رفتارهای نامطلوب پیشگیری نمایند.

به گزارش دریای اندیشه ؛ اگر دنیای کودکان اوتیسم را درک نمی کنید با رفتارها و نگاههای تمسخر آمیز، خانواده آنها را محدود نسازیم. اوتیسم یک اختلال ژنتیکی و ذهنی است که دارای درمان قطعی نمی باشد و معمولا بعد از یک سالگی اعلام آن به وضوح نمایان می شود. 
والدین باید با تمام مشکلاتی که در نگه داری از کودکان اوتیسم وجود دارد در وهله نخست ؛ بدور از هر انکار باید فرزندانشان را بپذیرند و قبول داشته باشند و مسایل شخصی را در ارتباط با لباس پوشیدن ، و ..... به آنها بیاموزید. 
فرهنگ برخورد با کودکان اوتیسم در جامعه باید ارتقا پیدا کند. تا هیچ یک از والدین بخاطر داشتن فرزند مبتلا به اوتیسم خود را حبس و محدود نکنند. 

روزنامه دریای اندیشه در همین راستا با مدیر مرکز اوتیسم آوای امید به گفتگو می پردازد تا دغدغه ها و نگرانی های خانواده ها و همچنین چالش های پیشروی افراد مبتلا به اوتیسم را مورد بررسی قراردهد.  

کودکان مبتلا به اوتیسم فاقد لبخند اجتماعی هستند. 
مدیر مرکز اوتیسم آوای امید در گفتگوی اختصاصی با روزنامه دریای اندیشه خاطر نشان کرد: بیماری اوتیسم یک اختلال ذهنی و ژنتیکی به شمار می آید و یکی از بارزترین علائم آن این است که کودکان در برقراری ارتباطات چشمی ضعیف عمل کرده و یا اینکه در برخی مواقع از ارتباطات چشمی برخوردار نمی باشند.
فهیمه بنار ابراز داشت : کودکان مبتلا به اوتیسم فاقد لبخند اجتماعی هستند . باید در نظر داشت ؛ افراد مبتلا به اوتیسم در دوران کودکی و بزرگسالی در تعاملات اجتماعی با همسالانشان دارای مشکل هستند. 
بنار با اشاره به اینکه وقتی بزرگسالان به چیزی اشاره می کنند کودکان مبتلا به اوتیسم به چشمهای آنها نگاه نمی کنند به صراحت اذعان داشت : وقتی یک بزرگسالال تلاش می کند با یک کودک اوتیسم ارتباط برقرار کند این کودکان معمولا ارتباط چشمی برقرار نمی کند یا در برقراری این ارتباط دچار مشکل می شوند. آنها برای برآورده کردن خواست هایشان معمولا از کلام استفاده نمی کنند بلکه دست والدین خود را گرفته و کنار وسیله مدنظرشان میبرند. کودکان مبتلا به اوتیسم در جمع همسالانشان منزوی هستند و در این مواقع آنها فقط با اسباب بازی های خود بازیمی کنند. از یک سو آنها نسبت به کودکان عادی از شرایط خاص و متفاوتی برخوردار می باشند. 
وی در ادامه سخنان خود بیان داشت : کودکان اوتیسم در ارتباطات چشمی ، رفتارهای تکراری ، تعاملات اجتماعی و.... دارای مشکلات عدیده ای می باشند. 
بطور قطع یک کودک عادی ؛ زمانیکه پدرش از محل کار وارد منزل می شود جهت استقبال از پدر به سمتش رفته و به او سلام می کند. کودک عادی از پدر و مادرش اغلب تعاملات اجتماعی را می آموزد. این کودک در ارتباط با همسالان خود بازی کرده و با آنها تعاملات سازنده ای برقرار می کند. 

 

70 درصد کودکان مبتلا به اوتیسم دارای مشکلات ذهنی هستند
مدیر مرکز اوتیسم آوای امید اذعان داشت : اوتیسم یک اختلال جدید و نادر است.اغلب والدین زمانیکه به آنها گفته می شود ؛ فرزندتان دچار این اختلال نادر و ژنتیکی شده است در وهله نخست به هیچ عنوان باور نمی کنند که فرزندشان دچار مشکلات ذهنی شده و به همین دلیل اقدامات لازم را در راستای مهارت آموزی کودکانشان انجام نمی دهند
بنار در ادامه سخنان خود اظهار داشت : زمانیکه یک کودک به مرحله بزرگسالی می رسد قطعا درجه و شدت رفتارهاش بیشتر خواهد شد. آنموقع والدین جهت مشاوره برای کمک به فرزندانشان نزد مشاورین ما می آیند و در اینصورت است که ما والدین این کودکان را متقاعد می کنیم که فرزندنتان نیاز به مهارت و آموزش دارد. 
باید در نظر داشت که حدود 70 درصد کودکان مبتلا به اوتیسم دارای مشکلات ذهنی می باشند
وی یادآور شد:
بیماری اوتیسم در سه سطح تقسیم بندی شده است شامل ؛ سطح خفیف ، سطح متوسط ، سطح شدید می باشد. (( کودکانی که دارای سطح شدید اوتیسم هستند در وهله نخست ما فقط به آنها می توانیم مهارتهای زندگی را شامل رفتن به دستشویی ، پوشاندن خودش و سایر مسایل شخصی را بیاموزیم ، متاسفانه میزان پیشرفت ذهنی و تحصیلی این کودکان بسیار کند و در بعضی موارد پیشرفتی حاصل نمی شود. ))،(( کودکانی که دارای سطح متوسط اوتیسم هستند یک مقدار شرایطشان نسبت به کودکان اوتیسم سطح شدید ، بهتر است و با آموزش و مهارت های فشرده این امکان وجود دارد به مدارس استثنایی راه پیدا کند))، 
((کودکی که دارای سطح خفیفی از اوتیسم هستند اگر والدین در جهت آموزش و مهارت های فرزندانشان زود اقدام نمایند قطعا فرزندان آنها به مدرسه معمولی راه پیدا می کنند))
از یک سو این امکان وجود دارد که یک فرد مبتلا به اوتیسم در (( رشته اچ پی )) قبول شده و از نظر ذهنی هیچ گونه مشکلی نداشته باشد. 


نگاه سنگین جامعه نسبت به اختلال اوتیسم 
مدیر مرکز اوتیسم آوای امید در ادامه سخنان خود گفت : داروی رسپریدون نقش موثری در افزایش قدرت تمرکز کودکان دارد وقتیکه کودکان در زمان یادگیری آموزش و مهارت این دارو را بخورند قطعا میزان یادگیر آنها به میزان قابل توجهی ارتقاء پیدا میکند. 
بنار عنوان کرد : جامعه هنوز نتوانسته آنطور که باید و شاید اختلال اوتیسم را بین کودکان و بزرگسالان درک کند
وی با بیان اینکه کودکان دارای اختلال اوتیسم به لحاظ ظاهری به کودکان معمولی شبیه هستند ، درادامه سخنان خود تصریح کرد : کودکان دارای اختلال اوتیسم به لحاظ ظاهری به کودکان معمولی شبیه هستند اما به لحاظ ذهنی رفتارها و حرکاتهایشان به نوعی متفاوت است. آنها بر عکس کودکان معمولی قادر به تحمل شرایط محیطی ، سر صداها ، مکانهای پرتردد و.... نیستند.
این مسئول اذعان داشت : یک فرد عادی زمانیکه برای نخستین بار با کودک دارای اختلال اوتیسم مواجهه می شود. در برخی مواقع امکان دارد رفتارهای غیر منطقی از یک کودک اوتیسم سر بزند. قطعا با خود میگویند ؛ این کودک چقدر بی ادب است و والدینش بدرستی او را تربیت نکردند.
اغلب والدین هنوز نمی خواهند بپذیرند که فرزندانشان دچار این اختلال شده است و از سویی دیگر نگاه سنگین جامعه منجر شده که در خانه بمانند تا اینکه اطرافیان به فرزندانش برچسب بی ادبی بزنند. 


40 درصد کودکان اوتیسم فاقد کلام هستند. 
مدیر مرکز اوتیسم آوای امید در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت : کودکان مبتلا به اوتیسم در زندگی با چالش های مهمی مواجهه هستند که شامل ؛ حدود 40 درصد از کودکان اوتیسم فاقد کلام هستند و یا اینکه تعاملات اجتماعی ندارند

بنار ابراز داشت : اغلب کودکان مبتلا به اوتیسم قادر نیستند که از طریق کلام مشکلات و خواسته هایشان را بیان نمایند. به همین دلیل آنها از طرف همسالان و سایر افراد جامعه طرد و به انزواطلبی کشیده می شوند. این مسایل مهمترین چالش افراد مبتلا به اوتیسم محسوب می شود. 

وی عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا موجب تعطیلی مراکز توانبخشی اوتیسم شد و ما برای بهبود مهارت آموزی و ارتقاء آموزش به کودکان اوتیسم ، مطالب آموزشی را از طریق فضای مجازی و بصورت آنلاین برای خانواده های آنها ارسال کردیم. 
اما متاسفانه مطالب آموزشی ، جوابگو مشکلات و نیازهای خانواده ها نشد به همین دلیل ما در خانه کلیپ و فیلم های آموزشی را به تناسب خواسته ها ی کودکان تهیه کرده و برای مهارت و آموزش آنها ارسال کردیم. 
مدیر مرکز اوتیسم آوای امید تصریح کرد: مدارس کودکان اوتیسم نسبت به کودکان عادی مجزا است و قبل از اینکه یک کودک مبتلا به اوتیسم به مدارس عادی راه پیدا کند باید در مراکز اوتیسم از طریق مهارت آموزی ، گفتار درمانی و به لحاظ ذهنی میزان عملکردشان سنجیده شود. اگر به لحاظ ذهنی مشکل نداشته باشند، بطور قطع وارد مدرسه عادی میشوند. 
بنار گفت : ارائه خدمات گفتار درمانی ، کار درمانی ، موسیقی درمانی  و.... در مراکز اوتیسم انجام می شود. 
وی با اشاره به اینکه ما به کودکان اوتیسم در جهت تقویت رفتار مطلوب مهارتهایی را به آنها ارائه می دهیم اذعان داشت : خدماتی نظیر گفتار درمانی ، ذهن درمانی رفتار درمانی و.... قطعا میتواند در ایجاد یک رفتار مطلوب برای آنها موثر واقع شود. فرض مثال : کودکان اوتیسم دارای آستانه شنوایی پایین هستند و آنها تحمل سر و صداهای ندارند و صداها برایشان آزار دهنده میباشد. ما با آموزش های لازم اختلالات اینگونه کودکان را تعدیل می کنید. 
این مسئول ابراز داشت : بنابراین با آموزش ذهنی و رفتار درمانی ، مشکلات رفتار های نامطلوب را در کودکان کنترل کرده و به آنها یاد می دهیم که به ازای هر کار مثبت ، از طرف مربیان مورد تشویق واقع می شوند تا اینگونه رفتارشان بهتر شود. 
مدیر مرکز اوتیسم آوای امید تاکید کرد : توصیه ما به والدین این است ؛ زمانیکه نوزادشان متولد می شود تمام حرکات و رفتارهای کودک شان را زیر نظر داشته باشند. در صورت بروز کوچکترین علایم ؛ باید نسبت به این مسئله پیگیریهای لازم انجام دهند. 
بنار در ادامه ضمن تاکید برای فرهنگ سازی جامعه نسبت به اوتیسم اذعان داشت : برای فرهنگ سازی جامعه نسبت به مسئله اوتیسم باید جلسات رایگانی را جهت آگاهی و اطلاع رسانی آحاد جامعه انجام دهیم. 
همه مردم باید بدانند که اوتیسم چیست ! به والدین و جامعه باید بگوییم که اگر کودک اوتیسم ، آموزش و مهارت لازم را کسب نماید قطعا به مدارس عادی راه پیدا می کند. با اطلاع رسانی ، تبلیغات و ..... می توانیم نگاه جامعه را نسبت به افراد مبتلا به اوتیسم در جهت مثبت تغییر دهیم. 

وی یاد آور شد: هم اکنون کودکان مبتلا به اوتیسم با توجه به شرایط کرونایی ، فقط در مراکز اوتیسم آموزش می بینند و بعد از آن در خانه نگهداری می شوند. از آنجاییکه شرایط مراقبت از اینگونه کودکان در خانه کاری بسی سخت و طاقت فرسا است ، حدود 20 درصد از خانواده ها به کودکانشان مهارتهایی را برای ارتقاء ذهنی آنها آموزش می دهند. (لازم بذکر است ؛ کودکانی که شدت بیماری آنها در سطح بالایی قرار دارد ، در مراکز شبانه روزی نگه داری می شود)
این مسئول در پایان سخنان خود اذعان داشت : آحاد جامعه باید آگاهی و سطح سواد اجتماعی شان را در مواجهه با افراد مبتلا به اوتیسم ارتقاء  دهند. 
از آنجاییکه خانواده افراد مبتلا به اوتیسم با مشکلات و سختی های عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و جامعه  باید بجای تمسخر و برچسب زدن به یک کودک و یا بزرگسال اوتیسم ، نگاه خودشان را نسبت به خانواده اوتیسم در جهت مثبت تغییر دهند.

انتهای / پیام