مدیرکل آموزش و پرورش استان: اولویت آموزش و پرورش هرمزگان توسعه عدالت آموزشی در مناطق کم برخوردار است
  • فرهنگی

  • اسفند 02، 1400 - 09:24


 مدیرکل آموزش وپرورش هرمزگان گفت: توسعه عدالت آموزشی در مناطق کم برخوردار و ارتقای آموزش‌های مهارت ‌محور در اولویت این نهاد است.

به گزارش دریای اندیشه محمد قویدل  در دیدار با نماینده ولی فقیه در هرمزگان افزود: هدف گذاری مبتنی بر سیاست های دولت سیزدهم، گسترش عدالت آموزشی و بهره مندی دانش آموزان همه مناطق استان بویژه مناطق محروم و کم برخوردار از خدمات و فرصت های آموزشی است و این مهم در آموزش و پرورش استان با جدیت در دستور کار است.
وی تصریح کرد: نگاه ویژه رییس جمهور معطوف به توسعه متوازن و توجه به مناطق کمتر توسعه یافته است که این مهم در آموزش و پرورش استان با رویکردی جدید و تحول گرا دنبال می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان، توسعه مهارت آموزی و تقویت هنرستان های فنی و حرفه ی و کاردانش را از دیگر سیاست های آموزش و پرورش استان عنوان کرد و گفت: در راستای اهداف سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب رهبرمعظم انقلاب، تمرکز مجموعه آموزش و پرورش بر تقویت مهارت آموزی در ساختار آموزشی است.
وی با اشاره به مشکل بیکاری و ضرورت توجه به اشتغالزایی در جامعه خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین چالش های کشور در چند دهه، نبود آینده نگری لازم و ازدیاد دانش آموخته های بدون مهارت است. 
به گفته قویدل؛ اگرچه هرمزگان به عنوان پنجمین استان از حیث کمی در هدایت دانش آموزان به سمت هنرستان های کاردانش و فنی و حرفه ای است اما ضرورت دارد این رویکرد با جدیت بیشتری دنبال شود که یکی از مهم‌ترین موارد در این بخش توجه به برخی کمبودها در حوزه زیرساختی، تجهیزات و نیروی انسانی است تا بتوانیم گام های هدفمند و موثری را برداریم.
مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان همچنین با اشاره به همراهی نماینده عالی دولت در استان با آموزش و پرورش، یادآور شد: نگاه استاندار هرمزگان به مسائل آموزش و پرورش بسیار وسیع و همه جانبه است که امیدواریم در سایه این تعامل شاهد کاهش مشکلات و سرعت بخشی به برنامه ها باشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه در هرمزگان ۴۱۰ هزار دانش‌آموز در ۲۲ منطقه آموزشی مشغول به تحصیل هستند، همه گیری کرونا و کاهش آموزش های حضوری را موجب بروز برخی چالش ها عنوان کرد و گفت: با وجود جهاد معلمان و تلاش بی وقفه در پایدار نگه داشتن نظام آموزشی، نیاز است از تمام ظرفیت‌های درون سازمانی و برون‌ سازمانی استفاده کنیم تا با توجه به شرایط اجتماعی استان و پراکندگی‌های جغرافیایی، یک مداخله موثری جهت کاهش چالش ها داشته باشیم.
قویدل در پایان با قدردانی از رهنمودهای عالمانه و حمایت ها و همراهی امام جمعه بندرعباس، بر ضرورت تقویت همکاری امامان جمعه با آموزش وپرورش تاکید کرد و گفت: به منظور تقویت این بخش، به همه روسای مناطق و شهرستان تاکید شده است هم افزایی و تعامل موثر با ائمه جمعه و جماعات را در راستای برنامه های آموزش و پرورش داشته باشند تا  خروجی آن در رشد و بالندگی نظام تعلیم و تربیت نمود عینی داشته باشد.
امیدوارم در دولت سیزدهم شاهد تحولی شگرف در آموزش و پرورش هرمزگان برای تحقق اهداف باشیم
نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس نیز  از نگاه برنامه محور بر مبنای سند تحول و بیانیه گام دوم انقلاب در آموزش و پرورش هرمزگان تقدیر کرد و گفت: امیدوارم در دولت سیزدهم شاهد تحولی شگرف در آموزش و پرورش استان برای تحقق اهداف باشیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده، با بیان این که سند مهندسی فرهنگ کشوردر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است، عنوان کرد: سند فرهنگی کشور، یک سند کلی بود و برش‌های استانی نداشت به همین جهت برای اثربخشی بهتر و عملیاتی شدن این برنامه، تصمیم گرفته شد که بخش‌های استانی در آن نیز درنظرگرفته شود.
وی، با بیان اینکه مقرر شد چند استان در این برنامه فرهنگی به عنوان پایلوت استفاده شود، ابراز کرد: استان هرمزگان یکی از استان‌های پایلوت است و سند مهندسی فرهنگی در آن اجرا خواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، با اشاره به نشست های متعدد در مرکز کشور برای اجرای صحیح این برنامه در استان هرمزگان، تصریح کرد: پنج اولویت هرمزگان در حوزه فرهنگی را مشخص کردیم که در اغلب این اولویت‌ها، نقش آموزش و پرورش بسیار مهم است.
وی، با اشاره به اینکه برای هر اولویت مطرح شده، ۲۵ اقدام عملیاتی نیز مطرح شد، بیان کرد: این اولویت‌ها در شورای فرهنگ و عمومی هرمزگان را مصوب کردیم و مقرر شد که بخشی از منابع از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور و بخشی در استان تامین شود.
امام جمعه بندرعباس با بیان اینکه، مهم‌ترین نقطه تکیه‌گاه سند مهندس فرهنگی، آموزش و پرورش است، تشریح کرد: هر فعالیت فرهنگی بدون همکاری آموزش و پرورش ناقص خواهد بود و امیدوارم این اقدام با جدیت به پیش برده شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، با اشاره به این نکته که در حوزه زیرساخت‌های آموزش و پرورش مشکلات بسیار جدی داریم، مطرح کرد: حوزه نرم افزار بسیار مهم است اما باید توجه ویژه‌ای به سازه‌های سخت افزاری در حوزه آموزش و پرورش نیز داشته باشیم؛ چرا که جایگاه ما باید به میانگین کشوری برسد.
وی، ضمن تاکید بر عدالت اجتماعی، عنوان کرد: باید بتوانیم از نظر فضاهای آموزشی و تجهیزات، عدالت را تامین کنیم، در حال حاضر برخی مناطق برخورداری بیشتر و برخی کمتر دارند که باید در راستای برقراری توازن میان تجهیزات و فضاهای آموزشی در شهرستان‌های هرمزگان در دستور کار قرار بگیرد.
نماینده ولی فقیه در هرمزگان، تعامل و هماهنگی با مجموعه روحانیت برای اجرای امور را امری ضروری دانست و ابرازکرد: برخی از توافق‌نامه‌ها میان وزیر آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه نیز منعقد شده است و امیدوارم این امر استمرار داشته باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده تصریح کرد: آموزش و پرورش از نظر من جایگاه اول برای تحقق هر کار فرهنگی دارد.