موکب داری دهه هشتادی های رودانی
  • گزارش و مصاحبه

  • مهر 07، 1401 - 06:34


در روز شهادت امام مهربانی ها جوانان رودانی با برپایی  موکب به عزاداران این امام همام در مسیر امامزاده سید سلطان محمد خدمت رسانی کردند.

به گزارش دریای اندیشه از رودان، مردم شهرستان رودان در روز شهادت امام رضا علیه السلام طبق رسم هر ساله خود را از جای جای این شهرستان به بقعه متبرک امامزاده سید سلطان محمد می رسانند تا به امام مهربانی ها ابراز ارادت کنند.

وقتی که از سمت دهستان فاریاب خود را به دو راهی مسیر زیارت سید سلطان محمد و رودخانه می رسید بی گمان یک به یک زوار و عزدارانی را می بینید که از پیر و جوان با پای پیاده  خود را راهی آستان مقدس بردار شاه قریبان می کنند.

 

عشق جوانان رودانی به امام رئوف

کمی که با آنها همگام می شوم در هر پیچ و معبری جوانانی را می بینم که با برپایی موکب هایی از این عزداران پذیرایی میکنند.

آنها با تاسی از اربعین حسینی هر چه دارند را خالصانه به زوار تقدیم می کنند و با قرار گرفتن بر سر راه از آنها برای رفع خستگی و نیاز به موکب خود دعوت می کنند.

آنچه که بیش از هر چیز نمایانگر است حضور دهه هشتادی ها و بعضاً دهه هفتادی ها در بین خادمین این موکب هاست، جوانانی که خالصانه در هوای گرم بهشت جنوب خود را سیاه پوش عزای امام رئوف کرده اند و به سوگوارانش خدمت می کنند.

در مسیر این موکب های به جوانانی بر می خورم که قبلاً هم فعالیت های خالصانه و جهادی آنها را دیده بودم  و حالا این در مسیر امامزاده هم سنگ تمام گذاشته بودند و با برپایی موکب  با عشق به امام غریب ابراز ارادت می کردند تا از فرسنگ ها دورتر ندای قبلشان به مشهدی رضا برسد.

حامد روحانی مسوول این موکب  را از فعالیت های جهادی اش در بسیج دانشجویی به خوبی میشناسم از آن جوانان فعالیست که خستگی نمی شناسند تا جایی که به یاد دارم او و گروه جهادی اش از روستای انتهای جغین تا رودخانه را برای شاد کردن دل نیازمندان در تکاپو بودند.

پذیرایی از 12 هزار زائر

با او که گفتگو می کنم می گوید: از یک هفته پیش پیگیر برپایی این موکب بوده اند و به جاهای مختلف برای کسب کمک به جهت تامین نیازمندی ها مراجعه کرده اند.

روحانی ادامه داد: تمامی اعضای این موکب از جوانان دهه هشتادی و هفتادی تشکیل شده و خستگی ناپذیر در حال خدمت به زوار بردار امام رضا علیه السلام هستند.

وی ادامه داد: پیش بینی را برای پذیرایی بیش از ۱۲ هزار نفر را داریم و صبحانه ، میان وعده و نهار را برای عزیزان زائر تدارک دیده ایم.

این جوان جهادگر گفت: در داخل موکب هم با ایجاد فضای مناسب محل اسکان زوار آماده شده که بعضاً این بزرگواران برای رفع خستگی حضور دارند.

وی با بیان اینکه امسال ششمین سال برپایی این موکب در روز شهادت امام رضا علیه السلام برای خدمت به سوگواران این امام همام است گفت: علم این موکب طی تمامی این سالها با همکاری جوانان بی ادعا و کمک های خیرین و مردم برپا مانده است.

روحانی با اشاره به حضور پر شور جوانان در این موکب گفت: شاهد همکاری همه جانبه خانواده های این جوانان هم همکاری بسیار  خوبی همچون خود آنان دارند.

وی افزود: خانواده با بسته بندی اقلام در منازل خود کار را برای خدمات رسانی بسیار آسوده تر می کنند و قدر دان این عزیزان هستیم.

 

 

بیش از ۳۰ موکب پذیرای عزاداران هستند

با ادامه مسیر متوجه می‌شوم از محل آغاز حرکت زوار و عزاداران از سر دوراهی مسیر روستای زیارت سلطان محمد و روستای رهدار قریب به ۳۰ موکب در حال خدمت رسانی هستند و حتی به حرم مطهر امامزاده سید سلطان محمد  که نزدیک می شویم با انبوهی از عزاداران مواجه ایم که از شب قبل یا اوایل صبح خود را به آنجا برای عرض ارادت و مراسم سوگواری رسانده اند و موکب های دیگر نیز در همان حوالی حرم در حال خدمت رسانی اند.

نسب شریف امامزاده سیدسلطان محمد(ع) بر اساس شواهد تاریخی به امام موسی ابن جعفر(ع) می رسد.و برادر امام رضا علیه السلام محسوب می شود که در این ایام سیل عاشقان امام رئوف خود را به این بقعه متبرک می رسانند و هزاران در این روز سوگواری میکنند.

گزارش : حامد آزادی