مسکن جوانان اولویت اول شهرستان رودان شد
  • فرهنگی

  • آذر 12، 1399 - 09:09


پس از گزارش دریای اندیشه از وضعیت نابسامان قیمت مسکن در رودان ، متولیان امر در این شهرستان با مدیریت فرماندار برای رفع دغدغه جوانان پای کار آمدند.

به گزارش دریای اندیشه؛ سردرگمی جوانان رودان در آشتفه بازار مسکن یک گزارش اجتماعی از دغدغه جوانان رودان برای خانه دار شدن بود که در ۲۱ آبان ماه  نود و نه تیتر یک دریای اندیشه را به خود اختصاص داد.
گزارشی که در آن به وضوح به  دغدغه  اصلی این روزها جوانان رودانی پرداخته شد و راههای برون رفت از این چالش جدی نسل جوان نیز بیان شد.
چالش هایی همچون کمبود مسکن اجاره ای یا عدم ساخت و ساز بدلیل افزایش چشمگیر قیمت زمین ، مصالح ساختمانی ، دستمزد و حتی  هزینه حق النظاره ساختمان ( حق ناظر) ، تهیه نقشه و حق کارشناسی نظام مهندسی و عوارض شهرداری را می توان از مهمترین مصائب بهای گران مسکن در رودان دانست.
بدلایل مواردی که عنوان شد و حرفه ای نبودن ساختمان سازی در رودان سرمایه گذاران علاقه ای به ورود در این حوزه در رودان ندارند.
وجود بنگاههای مشاور املاک به عنوان رانت خوار  و دلال در کنار سو مدیریت دستگاههای متولی و یا عدم برخورد قضایی دیگر مورد اثر بخش در حوزه گرانی مسکن در رودان است.
عدم کار کارشناسی در فروش املاک و صدور پروانه فعالیت به افرادی که حتی سواد کافی جهت تنظیم مبایعه نامه یا اجاره نامه را ندارند و یک کارشناس رسمی نیز در کار آنها مشارکت و نظارت ندارد را می توان دیگر موضوع قابل تامل بخش مسکن رودان دانست.
باید برای برون رفت از این چالش پر مخاطره قیمت گذاری بلوک تعیین شده در شورای قیمت گذاری شهرستان و اجرای آن توسط مشاورین املاک و نظارت دقیق و کارشناسی بر تمامی قرار دادها ، عدم صدور مجوز املاک به افرادی که صلاحیت فنی و مدرک تحصیلی مرتبط ندارند، نظارت بر قیمت مصالح ، دستمزدها و ورود شورای شهر به عنوان وکیل شهروندان جهت کاهش قیمت ها ، عوارض و حق النظاره و تهیه نقشه و واگذاری زمین توسط مسکن و شهر سازی به انبوه سازان و پرداخت یارانه صورت پذیرد.
پس از انتشار این گزارش متولیان امر مسکن در رودان با مدیریت فرماندار گردهم آمدند تا برای رفع این دغدغه مهم جوانان شهر چاره جویی کنند.
ورود مسکن و شهر سازی در الحاق اراضی به محدوده شهری ضرورت دارد.

مصطفی غلامپور در این نشست  اظهار داشت: امروز مسکن مبدل به یک کالای سرمایه ای شده است و باید به آن با نگاه به عنوان یکی از نیاز های زندگی از سرمایه ایی بودن آن فاصله گرفت.
وی در ادامه با بیان اینکه امروز در رودان کمبود اراضی مسکونی داریم گفت: قیمت مسکن تابعه عرضه و تقاضا است.
وی خواستار ورود مسکن و شهر سازی به بحث مسکن در شهر های شهرستان رودان شد و تصریح کرد: باید بحث الحاق به محدود شهری در رودان اولویت قرار گیرد.
غلامپور ادامه داد: وقتی عرضه زیاد تر باشد و یا همخوانی داشته باشد با تقاضا در نتیجه قیمت ها شکسته خواهد شد.

دستگاههای متولی دست دلالان را کوتاه کنند

وی اظهار داشت: نقش دستگاههای متولی و ناظر بر بازار مسکن بر جلوگیری از سوداگران و دلالان در این حوزه بسیار مهم و تاثیر گذار است.
وی نبود نظارت بر قیمت گذاری مسکن را حلقه مفقوده بازار مسکن در رودان عنوان کرد و گفت: در همین راستا کارگروه قیمت گذاری مسکن در شهرستان شکل خواهد گرفت.
فرماندار رودان خاطر نشان کرد: الحاق زمین به محدود شهرها در رودان یک ضرورت و نیاز جدی در حوزه مسکن است که باید تسهیل شود.
وی خواستار عملی شدن بحث مالیات بر خانه های خالی در کشور و بویژه شهرستان رودان در راستای بهبود وضعیت مسکن شد.

عدم استقبال از مسکن ملی در رودان

غلامپور با اشاره به اینکه در طرح مسکن ملی مسکن شهرستان تنها سه شهروند رودانی ثبت نام کرده اند گفت: این طرح یک فرصت مناسب از سوی دولت برای خانه دار شدن جوانان است که در رودان از آن استقبال نشده است.
وی تاکید کرد: شهرداری ها می توانند با تفکیک زمین های درون شهری ، بحث مسکن در رودان را تسهیل بخشند.
وی بیان داشت: بحث تغییر کاربری ها هم باید به صورت جدی و کارشناسان به آن پرداخته شود و شهرداری ها نیز در صورت پروانه های ساختمان با هماهنگی شوراهای شهر بسته های تشویقی تدوین کرده که بر اساس آن قیمت تمام شده ملک پایین بیاید.

مشکلی در مسکن روستاییان نداریم

غلامپور با بیان اینکه در روستاهای شهرستان در سال جاری بیش از ۸۰۰ میلیون تومان تاکنون تسهیلات مسکن پرداخت شده است گفت: مشکل مسکن در روستاها را نداریم و بیشترین ایراد در شهرها رقم می خورد.
غلامپور بیان داشت: رودان نیازمند یک نگاه ویژه در بحث توسعه شهری از سوی اداره کل مسکن و شهرسازی با اجرای طرح هایی همچون الخاق اراضی محدوده شهرها دارد.
وی تاکید کرد: امروز زمین های بالا دستی شهر رودان و شهرهای دیگر شهرستان مستعد برای الحاقی به محدوده شهرها هستند بیش از آنکه کسانی دیگر به آنها ورود کنند.

زیر ساخت ها برای نازل شدن قیمت ها آماده شود

وی از برگزار جلسه ویژه برای رفع مشکلات شهرک امام حسین علیه السلام رودان خبر داد و گفت: باید زیر ساخت های لازم را  برای نازل شدن قیمت ملک و زمین اماده شود.
غلامپور خواستار ایجاد بسته های تشویقی و حمایت برای متقاضیان مسکن به منظور حرکت به سمت ساخت و ساز شد و گفت: در آن موقع هست که عرضه افزایش میابد و قیمت کاهشی می شود.
وی در ادامه پایین آوردن عوارض ساخت و ساز مسکن از سوی شهرداری ها و دهیاری دانست و گفت: قطعا شوراهای اسلامی در شهرها و روستاها با تحقق این امر کمک شایان توجهی را به توسعه شهری و روستایی شهرستان خواهند کرد.
غلامپور تسهیل ایجاد زیر ساخت ها در مناطق مستعد شهرک سازی را دیگر راه برون رفت از قیمت بالا مسکن در شهرستان عنوان کرد.

تشکیل تعاونی های مسکن دیگر راه برون رفت

وی  تشکیل تعاونی های مسکن و وارد شدن آنها به حوزه مسکن سازی را دیگر راه حل این موضوع دانست.
غلامپور در پایان از برگزاری جلسات شورای مسکن شهرستان به صورت دو هفته یکبار خبر داد و گفت: طی این جلسات تلاش خواهد شد تمامی چالش های مسکن در شهرستان در یک برنامه مدون چاره اندیشی و رفع شود تا به مرور زمان این دغدغه مهم جوانان رودان مرتفع شود.

 بررسی مشکلات شهرک تازه تاسیس امام حسین(ع)

مشکلات شهرکهای تازه تاسیس رودان طی جلسه ای به ریاست مصطفی غلامپور فرماندار رودان وباحضور رئیس دفتر نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس ،سرپرست شهرداری رودان، روسای ادارات آب و فاضلاب ،برق،مخابرات ، شورای اسلامی شهر و مدیران مرتبط به عنوان دیگر اقدام در حوزه مسکن در رودان برگزار شد.
مصطفی غلامپور فرماندار رودان در این جلسه گفت:امروز حل مشكل مسکن مردم بايد در اولويت قرار گيرد و باید به آن به عنوان یکی از نیاز  اصلی شهر توجه کرد.
غلامپور تسهیل ایجاد زیر ساخت ها در مناطق مستعد شهرک سازی را راه برون رفت از قیمت بالا مسکن در شهرستان عنوان کرد.
فرماندار رودان در ادامه افزود: ادارت باید نهایت تعامل و همکاری را در جهت اصلاح زیر ساخت های شهری انجام دهند.
وی از اداره برق خواست تا نسبت به برق كشي اين شهرك تا پايان ماه اقدام نمايد.
فرماندار رودان شهرداري را ملزم کرد تا نسبت به تعيين حدود معابر و زيرسازي و تسهيل راه دسترسي اين شهرك اقدام نمايد.
وی تاکید کرد: مردم جهت ايجاد تاسيسات آب و فاضلاب و مخابرات ، ثبت نام كنندتا خدمت رساني صورت پذيرد.
پس از این جلسه نیز مسوولان در بازدید از محل شهرک امام حسین علیه السلام از نزدیک مشکلات و چالش ها فرا روی این شهرک تازه تاسیس را بررسی و برای تسریع و تسهیل در ساخت و ساز مسکن در آن چاره جویی کردند.
گزارش حامدآزادی