نبض حقوق شهروندی در دستگاه های اجرایی رودان ضعیف می زند
  • فرهنگی

  • آبان 07، 1399 - 09:46


نبض حقوق شهروندی در دستگاه های اجرایی رودان ضعیف می زند
مردم رودان گلایه ی  خود را از نحوه خدمات دهی دستگاههای اجرایی این شهرستان به دفتر امام جمعه بردند تا برای گره باز نشده ای به نام حقوق شهروندی چاره ای اندیشه شود


حامد آزادی ـ رودان

این بار مردم رودان گلایه های خود را از کارکنان دستگاههای اجرایی شهرستان به دفتر امام جمعه بردند تا شاید برای گره باز نشده ای به نام حقوق شهروندی در ادارات این شهر چاره ای اندیشه شود.
دریای اندیشه؛ كارشناسان معتقدند، رونمایی منشور حقوق شهروندی طلیعه درخشانی برای تحول در كشور است و در این راستا نه تنها مسئولان و دست اندركاران بلكه مردم نیز در تحقق و پیاده سازی حقوق شهروندی به عنوان كنشگران و عاملان فعال، نقش موثر و مستقیم دارند. 
قاعدتا اگر در جامعه به حقوق ملت به خوبی پرداخته نشود کرامت انسانی در آنجا لوث شده و از بین می رود‌.
به نوعی می توان گفت که حقوق شهروندی صیانت از انسان در برابر قدرت به هر شكلی از جمله قدرت سیاسی، اقتصادی است و سازوكار اساسی و پایه برای نحوه تعامل انسان ها در یك جامعه و در كنار یكدیگر و به حداقل رساندن آسیب های زیست جمعی است. 
امام جمعه رودان خبر از گلایه های مردم از عدم رسیدگی به امور آنان در ادارات این شهرستان میدهد، خبری که مصداقی از عدم تحقق حقوق مردم در یک شهر است که در پیامد آن وقتی مردم به حقوق اولیه خود دسترسی نداشته باشند و گیر کردن آنها در پیچ و تاب های اداری مسبب موج نا امیدی و نارضایتی است.
گلایه های مردم از نوع برخورد در دستگاههای اجرایی 
حجت الاسلام مهدی دری در گفتگو با خبرنگار دریای اندیشه  با اشاره به گلایه مردم از برخوردهای نامناسب در برخی ادارات از مسئولان دستگاه‌های اجرایی خواست تا بر نوع برخورد کارکنان خود نظارت بیشتری داشته باشند.
 وی با تذکر به کارکنان ادارات  شهرستان تاکید کرد: متاسفانه تعداد زیادی از مراجعات به دفتر امام جمعه گلایه از برخورد نامناسب و عدم رسیدگی صحیح به امور مردم است، باید کارکنان دستگاههای اجرایی به بهترین نحوه ممکن پاسخگوی بوده  و در راستای جلب رضایتمندی مردم گام بردارند.
امام جمعه رودان تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی بغرنج کشور ، قطعا رسیدگی نکردن به امور مردم موجب رفت آمد مکرر آنها  در این روزهای سخت و واردن شدن خسارت و زیان های مالی به خانواده ها را در پی دارد. وی با بیان اینکه خدمت به مردم در نظام اسلامی خدمت به ارزش های اسلامی است گفت:  ایجاد مانع در روند کار زیبنده نبوده بنابراین مسئولان برای پیشبرد امور و اهداف باید باهم تعامل و همدلی داشته باشند.
دری در ادامه خواستار برخورد مناسب و اخلاق‌مدارانه با مردم از سوی کارکنان دستگاه‌های اجرایی شد و تصریح‌کرد: مسئولان باید در این زمینه بر نوع برخورد کارکنان خود با ارباب رجوع نظارت داشته باشند.
رسیدگی به امور مردم در ادارات مورد ارزیابی و سنجش قرار می گیرد 
مهدی نصرتی کارشناس دفتر ارزیابی عملکرد، بازرسی، رسیدگی به شکایات و امور حقوقی فرمانداری رودان در گفتگو با خبرنگار دریای اندیشه اظهار داشت: اهمیت حقوق شهروندی همواره در تمامی دولت ها مورد تاکید بوده است چرا که شهروندان از ارکان اصلی دولت ها محسوب می شوند.. وی افزود: دولت تدبیر و امید در سال ۹۵ به نحوی جامع منشور حقوق شهروندی را شامل فهرستی ۱۲۰ ماده ایی مستند بر قانون اساسی برای پیش برد حقوق ملت ایران منتشر کرد.
نصرتی تصریح کرد: اگر بخواهیم تعریفی از حقوق شهروندی داشته باشیم ابتدا باید حقوق را تعریف کنیم که جمع حق است که به موجب قانون یا شرع یا عرف و یا قرار داد برای انسان لحاظ می شود و در واقع حقوق امتیازی است که شخص در جامعه دارد و هدف از آن استقرار صلح و نظم در اجتماع است.
این کارشناسان حقوق بیان داشت: شهروند نیز به کسی اطلاق می شود که جزو جامعه ای محسوب می‌شود که با پذیرش یکسری تکالیف در قبال دولت یکسری انتظارات حقوقی  از دولت طلب دارد. وی اظهار داشت: تکریم ارباب رجوع از مهمترین اولویت حقوق شهروندی است که در تمامی سطوح جامعه باید اجرایی شود ، یعنی آنکه تکریم ارباب از مدیران کل تا کارمندان جز باید امتداد پیدا کند.
نصرتی افزود: تکریم ارباب رجوع ارتباط تنگاتنگی با حقوق شهروندی دارد و حق ارباب رجوع است که از نحوه خدمات دستگاههای اجرایی آگاه شود و کارمندان دستگاه های اجرایی وظیفه توجیه و خدمات رسانی به ارباب رجوع را بر عهده دارند.
وی خاطر نشان ساخت: به عنوان مثال ارباب رجوعی به اداره ایی مراجعه می کند و خواستار خدماتی است که در وظیفه آن اداره نیست در اینجا برخورد نامناسب، پرخاشگرانه و منفعلانه از سوی کارمند پذیرفته نیست و باید به صحه صدر ارباب رجوع را با برخوردی محترمانه راهنمایی کند.
وی ادامه داد: به هنگام بروز این برخورد شاهد پیشگیری از سردر گمی مردم در ادارات شده، رعایت حقوق شهروندی از سردرگمی مردم جلوگیری می کند و اعتماد به ادارات را در پی خواهد داشت.
نصرتی تصریح کرد: اگر بخواهیم حقوق شهروندی را در دستگاههای اداری شهرستان رودان آسیب شناسی کنیم و اینکه شهروندان از چه ادارات در سطح شهرستان گله مندان می توانیم بعضا از عدم اطلاع رسانی لازم از خدمات دستگاههای به مردم نام برد و اینکه در سایه این بی توجه ایی ضایع شدن حقوق مردم را شاهد هستیم و همچنین برخورد ناصحیح برخی کارکنان که رفتار توام با خشونت ارباب رجوع را در پی داشته که قابل توجیه نیست.
کارشناس ارزیابی عملکرد، بازرسی رسیدگی  به شکایات و امور حقوقی فرمانداری رودان تاکید کرد: برای ارتقاء سلامت اداری و صیانت از حقوق  شهروندی در واحد ارزیابی عملکرد، بازرسی و رسیدگی به شکایات و امور حقوقی فرمانداری رودان شکایات شهروندان از دستگاههای اجرایی پیگیری می شود و ادارات از میزان رسیدگی به امور مردم مورد سنجش قرار گرفته و رضایت مراجعه کنندگان در ارزیابی سالانه مدیران موثر خواهد بود.
 وی بیان داشت: در راستای اجرای و صیانت از حقوق شهروندی باید در این اوضاع تحریم و وضعیت نامناسب  اقتصادی باید به سمت رعایت حقوق شهروندی رفت و قوانین را بنفع مردم را منعطف کرد تا عملکرد نامناسب یک مسئول یا کارمند پای نظام نوشته نشود.
به گزارش دریای اندیشه ؛ حق حیات، سلامت و كیفیت زندگی، حق كرامت و برابری انسانی، حق آزادی و امنیت شهروندی، حق مشاركت در تعیین سرنوشت، حق اداره شایسته وحسن تدبیر، حق آزادی اندیشه و بیان، حق دسترسی به اطلاعات، حق دسترسی به فضای مجازی، حق حریم خصوصی، حق تشكل، تجمع و راهپیمایی، حق تابعیت، اقامت و آزادی رفت و آمد، حق تشكیل و برخورداری از خانواده، حق برخورداری از دادخواهی عادلانه، حق اقتصاد شفاف و رقابتی، حق مسكن، حق مالكیت، حق اشتغال و كار شایسته، حق رفاه و تامین اجتماعی، حق دسترسی و مشاركت فرهنگی، حق آموزش و پژوهش، حق محیط زیست سالم و توسعه پایدار، حق صلح، امنیت و اقتدار ملی ابعاد 22 گانه حقوق تعریف شده در منشور حقوق شهروندی دولت است. 
باید دید چه زمان این حقوق در شهرستان رودان به  عنوان سندی پیشتاز در قوانین و مقررات زندگی اجتماعی نهادینه می شود.