نبود ارتباط سامانه‌ای بین بندر شهید رجایی و گمرک هرمزگان به سود قاچاقچیان
  • اقتصادی

  • دی 11، 1400 - 07:32


معاون اجتماعی دادگستری هرمزگان تأکید کرد

نبود ارتباط سامانه‌ای بین بندر شهید رجایی و گمرک هرمزگان به سود قاچاقچیان

 

معاون اجتماعی دادگستری هرمزگان گفت: معضل قاچاق کالا در کشور ما علاوه بر آثار سوء اقتصادی به عنوان یک چالش اجتماعی حائز اهمیت است.

علیرضا احمدی منش صبح امروز (۱۱ دی ماه) در حاشیه بادید از گمرک شهید رجایی بندرعباس، افزود: نبود اهتمام وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی و راه و شهرسازی در برقراری ارتباط سامانه‌ای بین بندر شهید رجایی و گمرک استان هرمزگان، زمینه سوء استفاده قاچاقچیان از این خلأ اجرایی را علی‌رغم وجود الزامات قانونی فراهم کرده است.

وی عنوان کرد: معضل قاچاق کالا در کشور ما علاوه بر آثار سوء اقتصادی به عنوان یک چالش اجتماعی حائز اهمیت است و متأسفانه امروزه این معضل علاوه بر اینکه به عنوان یک تهدید جدی بر سر راه تجارت آزاد محسوب می‌شود، هزینه‌های زیادی نیز بر بدنه اقتصادی کشور تحمیل می‌کند.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان هرمزگان اظهار کرد: قاچاق کالا از یک سو درآمدهای گمرکی و مالیاتی دولت را کاهش می‌دهد و از طرفی سبب خروج بی حاصل ارز، فرار گسترده سرمایه، افزایش بیکاری، کاهش تولیدات صنعتی داخلی و مواردی از این دست می‌شود که بر این اساس لازم است دستگاه‌های ذی‌ربط اهتمام بیشتری در راه اندازی سامانه‌های کنترلی مابین گمرکات و بنادر کشور داشته باشند.

احمدی منش اضافه کرد: از جمله مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این خصوص را می‌توان برنامه‌ریزی برای پیشگیری از قاچاق دام زنده و خروج احشام به کشورهای حاشیه خلیج فارس، پیگیری تجهیز گیت‌های ورودی و خروجی گمرکات استان به دستگاه‌های ایکس ری و پیگیری تبادل هدفمند چرخش اطلاعات علی الخصوص راه اندازی سامانه‌های شناسه کالا موضوع ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با همکاری اداره کل صمت عنوان کرد.

انتهای پیام