نرخ فقر در رودان بالاست
  • فرهنگی

  • مهر 23، 1399 - 10:46


بهشت جنوب علی رغم دارا بودن اغلب میوه های بهشتی، کانون هشت هزار خانواده فقیر و تنگدست است.

منطقه ایی که گردش مالی بخش کشاورزی آن سالانه بیش از ۲ هزار میلیارد تومن  تخمین زده می شود در عین ناباوری خانه هایی دارد که امکانات اولیه همچون سرویس بهداشتی معضل اول خانواده است.

شهرستان رودان با دارا بودن منابع سرشار در بخش کشاورزی ، معادن و صنایع درآمد زا محسوب می شود، منطقه ایی که گردش مالی بخش کشاورزی آن سالانه بیش از ۲ هزار میلیارد تومن  تخمین زده می شود در عین ناباوری قریب به ۲۳ درصد از جمعیت ۱۲۴ هزار نفری اش تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند، این آمار زمانی رنگ محرومیت و وجود فقر در بهشت جنوب به خود می گیرد که کمی در روستاهای حاشیه مرکز رودان قدم بزنید، خانه هایی که نه در دارد و نه پیکر درست و حسابی  هنوز نبود امکانات اولیه همچون سرویس بهداشتی معضل اول خانواده است، اعتیاد و بیکاری و در واقع کم دارمدی پیکر خانواده ها را زخمی و پر درد کرده است.

دریای اندیشه - حامد آزادی ؛ مصطفی غلامپور فرماندار رودان در نشستی با محمد رضا آران مدیر محرومیت زدایی و مردم یاری قرارگاه مدینه منوره نیروی زمینی سپاه در هرمزگان به تحلیل این معضل جدی در بهشتی ترین نقطه هرمزگان پرداخت اند تا شاید در آینده نه چندان دور  چاره ایی برای قریب به هشت هزار خانواده فقیر و محرومیت این بهشت شود.

زودودن محرومیت با مشارکت در طرح زکات

رئیس کمیته امداد و امام خمینی ره شهرستان  در این نشست گفت:  کمیته امداد در همه حوزه ها در حال فعالیت است و تلاش کرده ایم برای کاهش  آمار بالا جمعیت تحت پوشش کمیته امداد بهترین راهکارها را عملی کنیم.

صالحی از اجرای طرح زکات در این شهرستان خبر داد و گفت: اگر تمامی باغداران شهرستان برای این طرح تنها دو یا سه درخت اهدا کنند دیگر فقر از چهره رودان بار خود را خواهد بست.

وی خواستار ورود مبلغین و روحانیون برای تشویق سرمایه داران و فعالان اقتصادی به این سمت شد.

وی تاکید کرد: بنا بر آمار کمیته امداد رودان، در صدر شدت فقر در هرمزگان قرار دارد و این امر به دلایلی خاصی برمی گردد که تقریبا عدم برنامه ریزی صحیح از سوی نهادها مختلف در آن نقش بسزایی را ایفا می کند.

صفدر صالحی گفت: کمیته امداد (ره )شهرستان بدنبال پالایش مناطق محروم شهرستان و سپس اجرای یک سیاست صحیح در این راه است.

وی همچنین از اعطای تسهیلات خود اشتغالی و خود کفایی برای توانمند سازی خانواده ها خبر داد و گفت: متاسفانه پایین بودن سطح فرهنگی اغلب افراد باعث شده که آنها از دریافت این تسهیلات امتناع و به یک مستمری ساده کفایت می کنند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی ره رودان وجود سی هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد در این شهرستان را یک معضل عنوان کرد و گفت : باید با کار فرهنگی افراد به سوی توانمند سازی حرکت کنند.

وی گفت: فقر اصلی در این شهرستان به نوعی بی فرهنگی و قرار گرفتن در یک سطح بسیار نا مناسب  از زندگی است.

فقدان فرهنگی دلیل موج محرومیت و فقر در رودان

رئیس بهزیستی شهرستان رودان نیز بر وجود فقدان فرهنگی در این شهرستان صحه گذاشت و گفت: عدم حضور مددجویان برای دریافت راهکارهای مناسب اقتصادی و اجتماعی که منجر به زندگی مناسب تر می شود بسیار مشهود است.

وی افزود: قطعا با این اوصاف وجود مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی روز به روز در خانواده ها ارتقا می یابد.

وی از وجود ۱۷۱۲ نفر معلول از نوع شدید در رودان خبر داد و گفت: در زمینه اشتغال تسهیلات  با سود ۴ درصد را داریم که در این خصوص بازهم مددجویان به دریافت مستمری ناچیز کفایت می کنند‌.

وی از ایجاد طرح های تشویقی برای مددجویان نیز خبر داد و گفت: طی چند ماه اخیر با اجرای اصول تشویقی از سوی بهزیستی، خوشبختانه استقبال کمی ارتقاء پیدا کرده و روند امیدوار کننده ایی را به خود گرفته است.

وی از وجود مشکل در تامین لوازم ضروری مددجویان نیز خبر داد و گفت: هم اکنون نیازمند  ۵۱۱ ایزوگام منزل ، ۳۳۰ نفر سرویس بهداشتی ، رسیدگی به ۴۳ مددجو ضایع نغایعی  و رسیدگی به ۱۷۷  خانواری که فاقد مسکن اند  و رسیدگی به ۴۰۲ دانش آموز تحت پوشش که فاقد تبلیت هستند.

جاودان تصریح کرد: ۲۱ طرح احداث مسکن از  طرح های محرومیت زدایی در رودان تاکنون عملیات اجرایی آن خاتمه نیافته است.

وضعیت فقر در رودان رو به نقطه بحران است

رئیس شورای بخش مرکزی شهرستان رودان نیز در این نشست گفت: ۹۵ درصد از مردم در این شهرستان از اصل سرمایه و منابع اقتصادی بدور هستند.

وی افزود: مالکان خرد اراضی کشاورزی، بواسطه مشکلات اقتصادی در حال فروش اراضی خود به مالکان کلان هستند که این هم یک مشکل دیگر است.

وی بیان داشت: رودان به لحاظی از برخی دیگر نقاط هرمزگان نیز در آن  فقر بیشتر به چشم می آید و هم اکنون نیز با اوضاع کرونا و معیشتی وضعیت به مراتب بدتر شده است.

رئیس شورای بخش مرکزی شهرستان رودان افزود: هم اکنون گروه های جهادی زیادی در رودان در حال ساخت منزل و سرویس بهداشتی اند.

وی خواستار طرح شدن برنامه کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت برای زودودن محرومیت از چهره شهرستان شد.

وی ادامه داد: هم اکنون کسب و کارهای کارگری بواسطه کرونا تعطیل شده اند که یک موجی از مشکلات اقتصادی را ایجاد کرده است .

وی فقر در رودان را رو به گسترش دانست و گفت: در هر حوزه ایی وارد بشویم شاهد وجود فقر و محرومیت هستیم.

صادقی تاکید کرد: وضعیت رودان در این زمینه بحرانی است و باید کمک شود این آمار بدتر نشویم.

آمادگی لازم را برای رفع محرومیت  در بخش مسکن داریم

رئیس بنیاد مسکن شهرستان رودان نیز در این نشست  تصریح کرد: برای زدودن محرومیت در بخش مسکن، تا کنون ۳۸۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت و بلا عوض  پرداخت داده شده است.

وی با اشاره به محدودیت در اعتبار گفت : با تمام این وجود روند تسهیلات قطع نشده است.

نظری بیان داشت: در حوزه ساخت منازل روستایی آمادگی لازم را برای حمایت خانوارها داریم و با شروع عملیات ساخت حمایت لازم آغاز خواهد پذیرفت.

قرارگاه مدینه منوره سپاه آماده غبار روبی فقر و محرومیت

مدیر محرومیت زدایی و مردم یاری قرارگاه مدینه منوره نیروی زمینی سپاه در هرمزگان نیز در این نشست بیان داشت: قرار گاه مدینه منوره با حضور سردار مارانی رویکرد جدید را در رفع محرومیت در  پیش گرفته است.

وی افزود: هم اکنون یک بانک اطلاعاتی از محرومیت ها موجود در هرمزگان تدوین شده است و براساس آن برنامه ریزی می شود.

وی از اولویت در روستاهای که ضریب محرومیت بالا دارند خبر دارد و گفت: ابتدا زیر ساخت ها عمرانی در این روستاها دیده خواهد شد.

محمد رضا آران گفت : راه ، اشتغال و آب سه اولویت قرارگاه مدینه منوره طی سال جاری است.

وی بیان داشت: امروز متاسفانه تولید  فقر و محرومیت در جامعه شدید تر شده است و برای برون رفت از آن باید زمینه ها لازم ایجاد شود.

وی تاکید کرد: اجرای برخی سیاست ها نامناسب ، تبدیل جامعه به جامعه ایی مصرفی، اشکال در سیستم آموزشی، عدم تربیت نیروی کارآمد، عدم برنامه ریزی صحیح را عمده مشکلات در ایجاد محرومیت و فقر دانست.

وی رودان را قطب اقتصادی در بخش کشاورزی هرمزگان دانست و گفت: آمادگی لازم را برای توانمند سازی افراد مختلف در بخش ها مرتبط با حوزه کشاورزی داریم.

آران اظهار داشت: باید برای توانمندسازی افراد که چرخه کار آنها تکمیل شده باید از ابتدا تا سود دهی  به آنها فکر، ایده و آموزش داد.

وی بیان داشت : علی رغم وجود تسهیلات از نهادها مختلف متاسفانه شاهد عدم کاهش چشم گیری نرخ اقتصادی در سطح جامعه نیستیم.

وی وجود سیستم اداری نامناسب در سطح ادارات هرمزگان را دیگر مشکلی دانست که باید برای رفاه و رفع مشکلات مردم تغییر کند.

وی از بالا رفتن آمار در بخش های مختلف معضلات اجتماعی خبر داد و گفت: مسوولان باید از شعار خارج و به سمت عمل گرایی حرکت کنند.

آران از شروع عملیات اجرایی ۲۱ واحد مسکن مددجویی از سوی قرارگاه مدینه منوره در شهرستان رودان خبر داد و گفت : ۱۰ واحد در بخش بیکاه ، بخش مرکزی سه واحد ، در بخش جغین ۵ واحد و در روستاهای سرجوئیه و خراجی نیز دو واحد عملیات اجرایی آن آغاز شده و تا سی درصد کار نیز صورت پذیرفته است.

وی وجود تورم و کاهش اعتبارات در راه ساخت این منازل را،  علت طولانی شدن پروژه عنوان کرد و خواستار همکاری دهیاری ها و بخشداری در این حوزه شد.

وی همچنین خواستار همکاری بنیاد مسکن در این راستای شد و گفت: برای اتمام این پروژه ها نیاز به کمک در آزاد سازی تسهیلات روستاییان هستیم.

نرخ فقر در رودان بالا است

فرماندار رودان نیز در این نشست نرخ فقر در شهرستان رودان را بالا دانست و گفت: محرومیت و فقر دو مقوله جداگانه است که در این شهرستان در گذشته برای آن برنامه ایی تعریف نشده است.

وی وجود بیکاری ۱۲ درصدی را با وجود سرمایه های اقتصادی در بخش کشاورزی را اصلا جالب ندانست.

غلامپور وجود بیش از۸ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) را در خور و شان این شهرستان ندانست.

وی به برخی از منازل تخریبی در روستاهای این شهرستان اشاره کرد و گفت قطعا این  نوع محرومیت و فقرهت زمینه ساز مشکلات و معضلات اجتماعی خواهند بود.

وی تصریح کرد: علی رغم وجود گردش مالی غریب به دو هزار میلیارد تومانی در بخش های اقتصاد کشاورزی شهرستان ، امروز مکان های در رودان وجود دارند که عین محرومیت تلقی می شود .

وی از بین رفتن اخلاق و دین بواسطه محرومیت در برخی از روستاها شهرستان خبر داد گفت: باید زمینه های اشتغال و توانمند سازی خانواده ها ایجاد شود.

فرماندار رودان گفت : رودان برای برون رفت از محرومیت نیاز به یک نسخه شفا بخش جدید دارد.

وی گفت : در این راستا نیازمند مشارکت همه نهاد ها و دستگاههای اجرایی هستیم.