پاکی سمنان از آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان در آستانه پاییز
  • فرهنگی

  • مهر 22، 1399 - 13:16


استاندار سمنان گفت: در حال حاضر استان سمنان از نظر بروز بیماری و سرایت ویروس آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان، پاک است اما با این وجود، باید اقدامات پیشگیرانه به صورت‌جدی در دستور کار باشد.

علیرضا آشناگر، ۲۲ مهر در جلسه ستاد استانی کنترل و پیشگیری از آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان با بیان اینکه استان سمنان به دلیل اقلیم آب و هوایی، به نسبت دیگر استان‌ها، مبدا مهاجرت و ورود پرندگان نیست، از پاک بودن استان از نظر شیوع ویروس آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان در حال حاضر خبر داد و اظهار کرد: استان سمنان یکی از قطب‌های تولید مرغ و تخم مرغ است و نیاز است تا با توجه به اهمیت این‌ موضوع، توجه جدی و پیشگیرانه در خصوص بروز و سرایت این بیماری در دستور کار قرار گیرد .

وی با تقدیر از برنامه‌های پیشگیرانه دستگاه‌های متولی در استان خاطرنشان کرد: ورود پیشگیرانه و زودتر از موعد دستگاه های اجرایی متولی در حالیکه هنوز موردی مشاهده نشده، امری بسیار مطلوب است.

استاندار سمنان افزود: در خصوص رعایت موارد و مسائل بهداشتی در مرغداری‌های استان ورود جدی صورت گرفته و ورود و خروج کارگران و مدیران واحدها نیز باید به صورت جدی تحت پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه قرار گیرد؛ چرا که در صورت بروز بیماری، به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی، بیماری به سرعت به سایر واحدها نیز انتقال می باید.

آشناگر اظهار کرد: در خصوص طیور خانگی نیز نظارت بسیار جدی توسط فرمانداران، بخشداران و دهیاران در دستور کار قرار گرفته و با تشکیل جلسات متناظر شهرستانی، در صورت مشاهده موارد ابتلا، سریعا گزارش ارسال و دامپزشکی موظف است بلافاصله و در کمترین زمان ممکن تمامی طیور منطقه را معدوم و پرداخت خسارت را انجام داده و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز موظف است که در این حوزه و برای تامین اعتبار غرامت‌ها مساعدت ویژه داشته باشد.

وی با بیان اینکه اقدامات به منظور ارائه توجیهات لازم و آموزش‌های ضروری در خصوص رعایت نکات بهداشتی برای واحد های تولیدی در دستور کار قرار گیرد، خاطرنشان کرد: نظارت بر مراکز فروش پرندگان به منظور رعایت نکات بهداشتی و واکسیناسون طیور نیز بسیار حائز اهمیت است و لازم است تا به صورت جدی اجرا شود.