خرما به عنوان یک ميوه مقوي و ويژه شناخته شده و خداوند 42 بار در قرآن کریم از درخت نخل و خرما به خوبي ياد كرده است. امروزه مسلمانان اين ميوه را با توجه به تاکیدات ائمه اطهار و همچنين خواص اعجاب انگيز آن جزء ميوه های بهشتی می دانند
به گزارش دریای اندیشه ؛ شرکت خرما بن جنوب تولید کننده فرآورده های خرمایی و بسته بندی خرما در سال 1378 در شهرستان بندرعباس تاسیس گردید و در ابتدا با یک خط کامل بسته بندی خرما، شامل ضدعفونی، شستشو و خشک کن فعالیت خود را شروع نمود
شش ماه از فعالیت شرکت گذشته بود که با توجه شناخت و آگاهی مدیریت شرکت در زمینه خرما ، مطالعه و تحقیق در مورد پروژه تولید قند مایع خرما توسط کارشناسان شرکت آغاز گردید سپس از کشورهای اروپایی ماشین آلات خریداری و نصب گردید
بعد از گذشت دوسال ، اولین محصول قند مایع خرما در جهان در آبان ماه 1381 تولید گردید و در دی ماه 1382 شرکت به ظرفیت تولید اسمی رسید و محصول با کیفیت مطلوب به بازار عرضه شد.
یکی از اهداف این شرکت ، توسعه و ایجاد تنوع بیشتر محصول می باشد با تحقیق و تلاشی بی وقفه کارکنان و متخصصان شرکت خرما بن جنوب محصولات جدید را اعم از عسل خرما، شکلات صبحانه خرما ، خمیر خرما، شیره خرما ، شهد خرما ، سس خرما، شیرعسل خرما ، سرکه خرما و .... تولید و به بازار عرضه می کنند.
این محصول مغذی بـﻪ دﻟﻴـﻞ ﺗﺮﻛﻴﺒـﺎت و ﺧاصیت ﻣﻴﻮه ای ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮد ، یکی از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻬﻢ ﻗﻨﺪ ﻃﺒﻴﻌﻲ محسوب می شود و ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﺍﻣﻨﻴﺖ ﻏﺬﺍﻳﻲ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪ ، ﺍﻳﺠﺎﺩ اشتغال ﻣﻮﻟﺪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ مستقیم و غیر مستقیم ﺩﺭ واحد های صنعتی و تولیدی ، ارز آوری ، ﺣﻔﻆ ﻭ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﻱ ﻣﺤﻴﻂ ﺯﻳﺴﺖ ﻭ...... ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺛﻤﺮﺍﺕ ﻣﺘﻌﺪﺩ ناشی ﺍﺯ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻭ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﺧﺮﻣﺎﺳﺖ
آگاه سازی مردم نسبت به محصولات کشاورزی ، استفاده از خرما در سبد غذایی علاوه بر ترویج فرهنگ تغذیه سالم و مناسب ، قطعا کمکی به نفع کشاورزان می باشد
ﺧﺮﻣﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺩﻭﻣﻴﻦ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺑﺎﻏﻲ ﻛﺸﻮﺭ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻣﺰﺍﻳﺎﻱ ﻧﺴﺒﻲ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﻛﺸﺎﻭﺭﺯﻱ ﺩﺍﺭﺩ ، ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ قرار گرفته ﺍﺳﺖ. این در حالیست که به رغم داشتن قابلیت ها و مزیت های نسبی بسیار ، هنوز مشکلات عدیده ای در زمینه صادرات خرما وجود دارد.
ﺧﺮﻣﺎﻱ ایران ﺑﻪ ﻟﺤﺎﻅ ﻣﺰﻩ ﻭ ﻃﻌﻢ ﻣﻮﺭﺩ ﻋﻼﻗﻪ ﻣﺼﺮﻑ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﺮﺍسر ﺟﻬﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻋﻤﺪﻩ ﻛﺴﺐ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﺍﺭﺯﻱ ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﻛﺸﺎﻭﺭﺯﻱ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻗﺎﺩﺭ ﺍﺳﺖ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ خود ﺭﺍ ﺑﻪ عنوان یکی ﺍﺯ ﺑﺰﺭگ ﺗﺮﻳﻦ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ صادر کنندگان ﺧﺮﻣﺎ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺣﻔﻆ ﻛﻨﺪ.
ﺩﺭﺁﻣﺪ ناشی ﺍﺯ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﺍﻳﻦ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﭘﺮﺍﺭﺯﺵ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ بخشی ﺍﺯ ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎﻱ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﻏﻴﺮ ﻧﻔﺘﻲ ﺭﺍ ﺑﺮﻃﺮﻑ سازد ﻭ ﮔﺎﻡ ﻣﻮﺛﺮﻱ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺍﻭﺿﺎﻉ ﺻﺎﺩﺭﺍﺗﻲ ﺍﻳﺮﺍن باشد.
بنابراین توان بالقوه و قابلیت های تولید ، تنها شرط لازم برای توسعه صادرات محصول خرما بوده است و این محصول گرمسیری یکی از کالاهای عمده در بین کالاهای کشاورزی می باشد
خبرنگار دریای اندیشه ؛ اینبار به سراغ یکی از کارآفرینان بخش کشاورزی (صنعت فرآوری خرما ) می رود تا از این طریق بتواند در راستای اشتغالرایی جوانان ، شناسایی و بازاریابی این محصول با ارزش تا حدودی مثمر ثمر واقع شود. ضمن تشکر از مدیر عامل شرکت خرما بن جنوب که وقت خود را در اختیار ما قرار دادند.
لطفا ضمن معرفی خودتان ، بفرمایید که چند سال است در زمینه تولید و فرآوری خرما مشغول به فعالیت هستید؟ شرکت خرما بن جنوب با نام تجاری دمباز در چه تاریخی به بهره برداری رسید؟
حسن قناعتیان ، مدیر عامل شرکت خرما بن جنوب هستم. برای نخستین بار در سال 1378 ، صنعت فرآوری خرما را با نام تجاری دمباز در کشور راه اندازی و مشغول به فعالیت شدم. بنابراین این حیطه شغلی بسیار هزینه بر و پروسه طولانی را به همراه دارد. پس از شروع شش ماه از فعالیت شرکت با توجه به شناخت وآگاهی مدیریت شرکت در زمینه خرما، مطالعه و تحقیق در مورد پروژه تولید قند خرما توسط کارشناسان شرکت آغاز گردید. بعد از 5 سال فعالیت ما به نتایج قابل قبولی دست پیدا کرد و بتدریج روند رو به رشد و سیرتکامل اش را پیمود و در سال 1380 پروانه بهره برداری شرکت و اولین محصول را دریافت کردیم
مجوز پروانه کسب و کارتان را از چه سازمانی اخذ نموده اید؟ لطفا بفرمایید که شرکت خرما بن جنوب چه میزان مساحت دارد؟
مجوز پروانه کسب (شرکت خرما بن جنوب ) را از سازمان صنعت ، معدن و تجارت اخذ کردیم. شرکت فرآوری خرما در زمینی به مساحت 16 هزار متر مربع و با زیر بنای 10 هزار متر مربع احداث شده است.
ظرفیت روزانه تولید محصولات خرمایی دمباز چه میزان است؟
ظرفیت تولید در صنعت فرآوری خرما روزانه 60 هزار کیلو است
مهمترین اهداف و چشم اندازهایی را که برای رشد و ارتقاء شرکت خرما بن جنوب برای آینده در نظر گرفته اید ، چیست؟
یکی از بزرگترین هدف ما ایجاد تحول در صنعت فرآوری خرما است. در گذشته آنچنان که باید و شاید توجه چندانی به این صنعت نداشتند هم اکنون محصول خرما با خاصیت فراوان علاوه بر اینکه مهمان سفره های افطار مردم می باشد و از این محصول مغذی در صنایع مختلف نظیر صنایع غذایی، دارویی و خوراک دام می توان بهره برد. با توجه به تبعات اقتصادی بحران ویروس کرونا موتور توسعه در شرکت فرآوری خرما متوقف نشده ، بلکه بطور مستمر و با اقتدار همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد. بنده فقط یکبار تسهیلات با بهره بالا از بانک اخذ کرده ام. بنابراین سیستم های بانکداری نوین با اعطا تسهیلات کم بهره به واحدهای تولیدی و صنعتی می توانند ما را در راستای تحقق جهش تولید یاری نمایند. با این تفاسیری که گفته شد ؛ اگر این دستورالعمل در نظام بانکداری اجرایی شود قطعا خط تولید محصولات خرمایی را گسترده تر خواهیم کرد
عمده محصولات و تولیدات شرکت خرما بن جنوب شامل چه چیزهایی است؟
16 نمونه فرآورده خرمایی از جمله عسل خرما ، شکلات صبحانه خرما، قند پروتز ، شهد خرما ، خمیر خرما ، شیره خرما ، سس خرما ، شیر عسل خرما ، سرکه خرما ، خرما میوه ای و.... تولید و به بازار عرضه می شود
آیا ماشین آلات موجود در شرکت خرما بن جنوب از تولیدات داخل کشور به شمار می آید یا خیر ؟ چه میزان برای تهیه ماشین آلات مذکور هزینه کرده اید؟
ماشین آلات اولیه در شرکت خرما بن جنوب وارداتی می باشد که با هزینه ای بالغ بر 600 هزار یورو خریداری کردیم. اما در حال حاضر شرکت ما دستورالعمل طرح ماشین آلات و قطعات مورد نیاز را به سازندگان داخلی ارائه می دهد و آنها مطابق با طرح داده شده ، ماشین آلات مدنظر را تولید می کنند
کشورمان از دیرباز تاکنون ناملایمات و گرفتاریهای بسیار را پشت سر نهاده است و آحاد مردم در میان تند بادهای روزگار در مقابل بحران های متعدد همچون کوه ، استواری و مقاومت از خود نشان داده اند. با توجه به تفاسیری که گفته شد ؛ آیا بحران کرونا و سایر موضوعاتی که منجر به وضعیت آشفته پیرامون جامعه می شود در حیطه شغلی شما خللی وارد کرده است یا خیر؟ در این خصوص اگر توضیحی دارید بفرمایید؟
کشور ما در این روزها شرایط طاقت فرسایی را به لحاظ اقتصادی و اجتماعی و..... متحمل شده است. خدا را شاکریم که میان ناملایمات و فراز و فرودهای روزگار، محصولات تولیدی شرکت ما علاوه بر اینکه به کشورهای همجوار و اقصی نقاط جهان صادر میشود ، برای صنعت داخل کشور مورد استفاده قرار می گیرد . بنابراین بحرانهای موجود ، تاثیرات نامطلوبی را بر روی فعالیت ما ایجاد نکرده است
آیا تاکنون برای محصولات شرکت خرما بن جنوب صادرات را در دستور کارتان قرار داده اید یا خیر؟ در صورت مثبت بودن پاسخ شما ، بفرمایید که چه میزان ارز آوری داشته اید؟
بله - عمده فرآورده های این شرکت به کشورهای شرق آسیا ، اروپا ، آمریکای شمالی صادر می شود. حدود یک و نیم میلیون دلار فروش ارزی داشتیم و 10 درصد تولید خرما به شکل بسته بندی به بازارهای داخل کشور عرضه می شود
تاکنون به طور مستقیم و غیر مستقیم برای چند نفر نیروی انسانی متخصص و کارگر در این شرکت اشتغالزایی ایجاد نموده اید؟
قریب به 120 نفر نیروی انسانی اعم از کارگران ، متخصصین و مهندسین بطور مستقیم و حدود 600 نفر با شرکت خرما بن جنوب بطور غیر مستقیم مشغول به فعالیت هستند. (باید گفت که تمام کشاورزان خرما در ایران برای این مجموعه تحت پوشش کار می کنند).
مدیریت و برنامه ریزی در انجام فعالیت های مذکور تا چه اندازه برایتان حایز اهمیت است ، در این خصوص توضیح کوتاهی بفرمایید؟
برنامهریزی ، مهمترین رکن اصلی و راز ماندگاری شرکت خرما بن جنوب دمباز به شمار می آید. اگر نگرش مبتنی بر برنامهریزی در سراسر زندگی فردی و سازمانی تسری یابد ، نوعی تعهد به عمل بر مبنای تعقل وتفکر آینده نگر و عزم راسخ بر استمرار آن ایجاد میشود. به همین منظور شرکت ما در این راستا برای انجام هر نوع فعالیتی با مشاورین و کارشناسان مجرب این حیطه شغلی مشورت می کنند
سطح کیفی تولیدات شما در قیاس با محصولات سایر رقبا چگونه ارزیابی می کنید؟
در زمینه صنعت فرآوری خرما رقیبی را برای خود نمی بینیم، به همین منظور ما تمام گواهی نامه های داخلی و خارجی را برای صادرات و صنعت داخل کشور اخذ نموده ایم
آیا برای ارتقاء سطح کیفی تولیدات و رونق اقتصاد کشور و از همه مهمتر در آمدزایی بیشتر، تسهیلاتی از بانک دریافت کرده اید یا خیر؟ در صورت مثبت بودن پاسخ شما ، برای ما بفرمایید چه میزان تسهیلات و از چه بانکی اخذ نموده اید؟
بله – بنده برای ارتقاء سطح کیفی تولیدات شرکت خرما بن جنوب و رونق اقتصاد کشور برای نخستین بار از بانک صادرات مبلغی به ارزش یک میلیارد و 150 میلیون تومان ، تسهیلات اخذ کردیم
تاکنون مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی از شرکت خرما بن جنوب بازدید به عمل آورده اند؟آیا مسئولین در ارتباط با رفع موانع و چالش های پیشرو کارآفرینان به شما راه حلی پیشنهاد داده اند؟ لطفا برایمان بطور مختصر توضیح بفرمایید؟
شرکت خرما بن جنوب با بیش از 20 سال سابقه در حوزه فرآوری های خرما است و در این سالها تمام مسئولین مربوطه از این مجموعه تحت پوشش بازدید به عمل آورده اند. مسئولان ما فقط حرف می زنند ، اما بین حرف تا عمل فاصله زیاد است
موفقیت ها و ناکامی هایی که در سال های اخیر برای شرکت شما بوجود آمده است، برای ما بیان بفرمایید؟
با گذشت سالیان متمادی ،آحاد مردم با وجود فراز و نشیب ها و مشکلات عدیده ای ، بحرانهای بیشمار را در بطن جامعه از قبیل: بحران مالی ، تحریم ها ، بی پولی و .... کنار گذاشتند.(بحران فقط منحصر به کرونا نمی باشد)
در این برهه حساس زمانی که سایه بحران به جهات مختلف بر تار و پود کشور رخنه کرده است ، بنده به عنوان مدیر عامل شرکت خرما بن جنوب بارها طعم تلخ شکست را تجربه نمودم و با امید به ذات حق تعالی ، گام های خویش را در مسیر رسیدن به پیشرفت استوارکردم و در میان کوهی از مشکلات توانستیم ، راه حلی مناسب برای ادامه فعالیت مان پیدا کنیم. همین مسئله باعث موفقیت و ماندگاری ما در حوزه فرآوری خرما شده است. (از دیدگاه من شکست به معنای زمین خوردن نیست)
سیاست هایی که در سال های اخیر در شرکت خرما بن جنوب (با نام تجاری دمباز) ترسیم کرده بودید، چه تعداد محقق شده اند؟ آیا برنامه ای برای توسعه و نوسازی یا راه اندازی خطوط تولیدی جدید دارید؟
راز ماندگاری و توسعه صنعت تولید خرما ، افزایش و استمرار عرضه محصولات جدید است و ما فعالیت مان را فقط در حیطه صنعت خرما گسترش می دهیم . برای پیشرفت و ترقی در حوزه فرآوری خرما ، ما منتظرکمکهای مسئولین نمی مانیم بلکه سرعت دستیابی به اهدافمان را دو چندان خواهیم کرد. بنده به عنوان بنیانگذار صنعت خرما بن جنوب با امید به خدا ، مشارکت و همکاری کارکنان توانمند باعث رشد و ارتقاء این مجموعه خواهیم شد. هم اکنون اغلب واحدهای صنعتی تعطیل و راکد مانده اند ، به همین منظور بنده با دکتر امیرزاد (مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی) در مورد خریداری واحدهای مذکور ملاقات و مذاکره نمودم که علاوه بر فراهم نمودن توسعه و آبادانی این واحدها ، بخشی از محصول و خط تولید جدید را احداث نماییم
بازاریابی شبکه ای میتواند منبع بزرگی برای کمک به جهش تولید و ایجاد باور در مصرف کالاهای ایرانی باشد، آیا تا به حال اینکار را انجام داده اید؟
بازاریابی شبکه ای ؛ نوعی شیوه فروش است که در آن کمپانیها محصولات و کالاهای خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش میرسانند و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل میتوانند محصولات کمپانی را بازاریابی کنند و سود بگیرند. درآمد در بازاریابی شبکهای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیر مجموعه کسب میشود
شرکت خرما بن جنوب برای جذب مشتریان خارجی ، بازاریابی شبکه ای را در آلمان راه اندازی و اقدامات اولیه را برای استقرار نمایندگان بازاریاب انجام داده است ، علاوه بر آلمان در سایر کشورها هم این نمایندگان مشغول به جذب مشتریان در حیطه فرآوری خرما هستند
در یک جمله شغلتان را توصیف کنید؟
حیطه شغلی فرآوری خرما علاوه بر اینکه از در آمد زایی بالایی برخوردار است ، زمینه های ایجاد اشتغال را برای سایر افراد فراهم می سازد. خرما نقش حایز اهمیتی در صادرات ایفاء می کند و این صنعت طیف گسترده ای دارا می باشد
کارآفرین موفق به چه کسی گفته می شود ؟ لطفا توضیح بفرمایید؟
کارآفرینان موفق همواره ایده هایی نو و خلاقانه در ذهن دارند. خلاقیت در واقع همان چیزی است که میان یک فرد موفق و یک انسان عادی تفاوت ایجاد می کند. آنها تنها به ايجاد فرصتهاي شغلي جديد نمي پردازند بلكه با ساختار، تفكر، تحرك و فرهنگ لازم دست به تخريب خلاق مي زنند تا از دل ويرانه هاي كهن بناي رفيع آباداني و پيشرفت را برافرازند .
بنابراین توانایی تأمین سرمایه ، منابع مالی ، استمرار و ماندگاری در حیطه مدنظر ، مهمترین ویژگی های بارز کارآفرینان موفق است. باید گفت که میان موفقیت شغلی و سطح قابل اعتماد بودن افراد ارتباط تنگاتنگی وجود دارد . مشتریان شما یا مشتریان هدف انتظار دارند که با فرد قابل اعتمادی رو به رو شوند. آنها همواره روی این موضوع که شما تا چه اندازه می توانید وعده های خود را عملی کنید یا کاری که آنها می خواهند را برایشان انجام دهید دقت کافی دارند. قابل اعتماد بودن امری بسیار مهم است.
دراین بحران کرونا از چه استاندارهای ایمنی و بهداشتی در شرکت خرما بن جنوب استفاده می کنید؟
بنده تمام دستورالعمل هایی که در ارتباط با ایمنی محیط کار و تامین سلامت کارکنان است ، در این مجموعه اعمال می کنیم. بدلیل اینکه نیروی انسانی زیادی اعم از کارگر ، متخصص و .... مشغول به فعالیت هستند
روزانه تعداد زیادی از کامیون ها در این مجموعه عظیم تردد می کنند. ورودی ها و خروجی شهرک صنعتی برای مقابله با انتشار ویروس کرونا بطور مستمر کنترل و رصد می شود و علاوه بر آن در سالن تولید هم دستوالعمل مقررات مربوط به گند زدایی و ضد عفونی را اعمال می کنیم. (رعایت فاصله گذاری اجتماعی نیروهای انسانی هم زیر نظر متخصصین بهداشت انجام می شود)
خواست شما از مسئولین چیست؟
از مسئولین هیچ انتظاری نداریم . بنده با عنایت الهی و همکاری کلیه کارکنان ، هر روز با اراده قوی در جهت نوآوری و شکوفایی بنیان های این شرکت گام بر می داریم
شایان ذکر است ؛ بسته بندی بنا به سفارش مشتری از وزن 450 گرم تا 320 کیلوگرم ، مطابق با الزامات بهداشتی و استانداردهای بین المللی آماده می شود و این مهم سبب شده که شرکت خرما بن جنوب بتواند به بهترین نوع ممکن خواسته های مشتریان خود را فراهم نماید. بسته بندی محصولات همواره اولین نقطهی ارتباطی مشتری با محصول است
شرکت خرما بن جنوب دارای نمایندگی های فروش و پخش محصولات با نام تجاری دمباز در کشور می باشد و نمایندگی ها در اکثر شهرهای ایران مشغول به فعالیت هستند
فاطمه درویش پور