رودان در مسیر تولید مدرن
  • فرهنگی

  • آذر 19، 1399 - 10:15


هیدروپونیک یا آب‌کشت، یکی از روش های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کم ترین نیاز به آب (با استفاده از محلول مغذی) است. شهرستان رودان بی شک قطب اول کشت های گلخانه ایی هرمزگان محسوب می شود،از این رو می توان بهشت جنوب را بهشتی ترین جای هرمزگان نامید که آنجا با تولید محصولات رنگارنگ، رنگ سفره های مردم اش را هم با ایجاد اشتغال فراوان رنگین تر از همیشه کرده است.

دریای اندیشه - حامد آزادی ؛ همه ساله کشت محصولات گلخانه ایی در رودان از اوایل مهر ماه آغاز و تا اواسط آبان ماه ادامه دارد.

شهرستان رودان دارای ۱۷۰ هکتار سطح سبز گلخانه می باشد که بیش از ۹۵ درصد آن به کشت محصول فلفل رنگی گلخانه ای اختصاص دارد.

به گفته کارشناسان می توان پیش‌‌بینی کرد از این میزان سطح زیر کشت، بیش از ۱۳ هزار تن محصول فلفل دلمه ای رنگی برداشت و به بازارهای هدف صادر شود.

امروز محصول با کیفیت و مرغوب گلخانه های رودان جای خود را در دل اروپا هم پیدا کرده و روسیه مشتری پروپا قرص آن محسوب می شود.

حالا رودان گام های بلند تری در راه تولید بنا نهاده است و کشت های گلخانه ایی در آن رنگ صنعتی و مدرن شدن به خود گرفته اند ، رنگی جذاب که نام و آوازه بهشت جنوب را  به جای جای دنیا صادر خواهد کرد.

کلنگ اولین گلخانه هیدروپونیک در رودان با دستان فریدون همتی استاندار هرمزگان بر زمین خورد تا در آینده ایی نزدیک شاهد تحولی بزرگ در بخش کشاورزی آن هم از مدرن ترین نوع آن باشیم.

گلخانه هیدروپونیک رودان الگویی مدرن برای کشاورزان

مدیر پروژه کشت هیدروپونیک رودان می گوید: امروز دنیا سیاست هایش را از تولید در خاک به سمت تولید در بسترهای غیر خاک میبرد تا محصول سالم تری را به همراه ذخیره منابع آبی  تولید کند.

عسکری افزود: در رودان پتانسیل گلخانه ها موجود برای تولید فلفل های رنگی بیش از ۷۰ الی ۸۰ تن نیست و پیش بینی می شود با تغییر سیستم از گلخانه های سنتی به هیدروپونیک میزان تولید به سه برابر میزان کنونی رسانده شود.

وی ادامه داد: سیستم طراحی شده در گلخانه هیدروپونیک رودان از نوع تروپیکال است و از ساده ترین سازه های آن محسوب می شود و میزان سرمایه گذاری در سازه کاهش داده بر دانش فنی مبتنی خواهد شد.

وی دانش فنی اعمال شده در این پروژه را با مشارکت دو شرکت اسپانیایی عنوان کرد و گفت: قطعا با تغییر برنامه های کشت از گلخانه های سنتی به مدرن پتانسیل ها تولید چندین برابر شود.

عسکری از تلاش برای الگو قرار دادن طرح برای کشاورزان منطقه نیز سخن گفت و افزود: قریب به ۸۰ درصد آن قابلیت کپی برداری به عنوان یک الگو کشت مدرن و نو را دارد.

وی گفت: این واحد به گونه ایی طراحی شده که با تولید یک و نیم میلیون نشا علی رغم تامین میزان مصرف خود دیگر گلخانه ها را نیز پوشش خواهد داد.

وی در ادامه به ایجاد کارگاه های بسته بندی و فرآوری محصولات نیز اشاره کرد و گفت: قطعا با راه اندازی این مرکز بزرگ تولید محصولات گلخانه ایی کمک شایانی به اقتصاد و معیشت مردم منطقه خواهد شد.

وی پیش بینی کرد: عملیات سازه در پایان سال جاری تکمیل خواهد شد و در اول فصل کشاورزی سال آینده نیز این پروژه به بهره برداری خواهد رسید.

هیدروپونیک ؛روش خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان نیز دراین خصوص می گوید: این پروژه به عنوان اولین پروژه احداث گلخانه هیدروپونیک در استان هرمزگان بوده که در شهرستان رودان احداث می شود.

علی باقرزاده اظهار کرد: این پروژه شامل ۸ هکتار گلخانه هیدروپونیک، یک واحد تولید نشا با ظرفیت تولید بیش از ۱/۵ میلیون عدد نشا در سال، سالن بسته بندی و سردخانه نگهداری محصول می باشد.

وی در ادامه میزان سرمایه گذاری برای این طرح را ۵۸۰ میلیارد ریال اعلام داشت و افزود: با احداث گلخانه هیدروپونیک در این شهرستان برای ۲۸۰ نفر اشتغالزایی ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه هیدروپونیک یا آب‌کشت، یکی از روش های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کم ترین نیاز به آب (با استفاده از محلول مغذی) است، ابراز داشت: در روش هیدروپونیک ،  آلودگی خاک، مشغله ذهنی گلخانه دار نیست و نیازی به ضد عفونی نخواهد بود، چون آب به صورت چرخشی در حرکت است، در مصرف آب صرفه جویی شده و هزینه تمام شده تولید،‌ کاهش پیدا می کند.

این مسوول تصریح کرد: آن چه در  تولید به روش هیدروپونیک اهمیت دارد، لوله کشی به منظور آبرسانی است که همین صرفه جویی در منابع آب، هزینه تمام شده سرمایه گذاری و بازدهی تولید را ارتقا می دهد.

باقرزاده در خصوص مزیت های کشت هیدرو پونیک اعلام داشت: صرفه جوئي زماني و نياز به نيروي کار کمتر، ،حذف خاک درنتیجه حذف بيماري ها، مصرف بهينه آب ، کاشت گياه با تراکم بيشتري وتولید بیشتر، نبود خاک و علف هرز و ساده تر شدن عمليات کشاورزي ، حذف خاک  و حذف آفات موجود در خاک ، کنترل شرايط محيطي از جمله نور، دما، رطوبت و ترکيب هوا ، عدم وجود آلودگي خاک و آلودگي آب ، کنترل شیمیایی منطقه ی ریشه ، امکان پرورش گیاهان در تمام نقاط، امکان کشت مداوم يک گياه معين در يک زمين ثابت بدون نیاز به آيش ،یکی شدن عمل آبياري ، کود دهي وکاهش ميزان ابتلا به بيماريهاي ارگانيک و انگلي گياهان از مزیت های کشت هیدرو پونیک می باشد.

دولت حمایت کاملی را از تولید کنندگان داشته باشد

نماینده مردم حوزه شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور کشاورزان در شرایط سخت تحریم برای کشور یک مزیت گرانبها میداند.

وی با اشاره به مزیت های کشت های گلخانه ایی گفت:  افزایش محصول در این گونه کشت ها به همراه بازده ایی مناسب و ایجاد اشتغال پایدار از امتیازاتی است که مشوق حرکت به سمت این نوع کشت می شود.

وی گفت: حرکت به این سمت مزایای مناسبی دارد علی رغم هزینه ها زیاد پر بازده بودن، آن را جبران می کند.

وی خواستار حمایت ویژه دولت از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان در این عرصه شد و گفت: بحث اختلاف کشاورزان با سیستم بانکی بزرگترین مشکل کشاورزان امروز است.

رئیسی با بیان برخی امتیازات بانک ها برای تسهیلگری کشاورزان تاکید کرد: استفاده از برخی تبصره های بانکی باید تحقق یابد.

وی از دعوت کمیسیون کشاورزی مجلس برای بازدید از وضعیت کشاورزان شرق استان خبر داد و بیان داشت: دستگاههای متولی و فرمانداری ها هماهنگی لازم را برای این سفر داشته باشد تا بتوانیم تسهیل‌گر کشاورزان پرتلاش شرق هرمزگان باشیم.

حمایت از تولید اولویت نخست مسوولان استان است
استاندار هرمزگان نیز با مدرن برشمردن صنعت گلخانه های هیدرپونیک در رودان گفت: حمایت از تولید و رفع موانع پیش روی سرمایه گذاران اولویت اول مسئولان استان است.

فریدون همتی اظهار داشت: حضور امروز  مسوولین در این آیین خود نشان دهنده حمایت همه جانبه از تولید کنندگان است.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: امروز روش هیدروپونیک یک روش مدرن است که با آن  علم در کنار تولید قرار گرفته و  زمینه رشد و بهره وری را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: در این نوع کشت محصولاتی کاملا صادراتی تولید می شود که میتواند  مبدل به یک الگو کشت کشاورزی پربازده در سراسر استان شود.

استاندار هرمزگان بیان داشت: توسعه ای که با این نوع صنعت و تولید هم اکنون در رودان ، حاجی آباد شکل گرفته و می تواند زمینه یک تحول بزرگ در اقتصاد، تولید و معیشت را فراهم کند.

همتی این ها را ثروت های بالقوه خدادادی دانست و تاکید کرد: باید با سرمایه گذاری در آن گامی بلندی برای تولید و اشتغال برداشته شود.

وی توان صادراتی غیر نفتی را مهمترین مولفه های یک کشور پیشرفته و توسعه یافته دانست و گفت: در این بخش سهم ما از بازارهای جهانی بسیار اندک است و باید آنرا به بهترین شکل ممکن ارتقاء بخشیم.

وی با اشاره به برخی الگوهای کشت نامناسب در منطقه گفت: باید با تغییر الگوهای کشت کمک شایانی به اقتصاد کشور کرد.

وی تحول در تولید محصولات کشاورزی را مایه سرعت بخشیدن به تحول در اقتصاد و معیشت دانست و گفت: قطعا پروژه های که با مشارکت سرمایه گذاران خارجی همراه می شود  یک قدم بزرگ و رو به جلو  برای اقتصاد خواهند بود.

همتی با بیان اینکه پتانسیل های خدادادی در منطقه فراوان است که بازارهای دنیا با آن نیازمند اند گفت: از هرگونه حمایتی در  مسیر تولید و توسعه دریغ نخواهیم کرد.

وی وجود این بنگاه های اقتصادی را تحول بخش زندگی مردم دانست و تاکید کرد: باید به بهترین شکل ممکن از این ها حمایت کرد.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: رویکرد جدیدی در هرمزگان متناسب با اقلیم خشک این منطقه در حال شکل گرفتن است که این رویکرد باعث رشد نسبتا" خوبی در توسعه فضاهای گلخانه ای شده است.

وی اضافه کرد: ۷۲۱هکتار گلخانه در سطح استان وجود دارد که مجوز ۵۰۰ هتار دیگر در استان اخذ شده و منتظر جذب منابع لازم هستیم که در صورت حمایت و ورود سرمایه گذاران،  به دنبال تحقق افق ایجاد پنج هزار هکتار گلخانه هستیم.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه ایجاد شهرک های گلخانه ای بزرگ مقیاس در هرمزگان در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: طرح مطالعه ۲هزار هکتار از اراضی مسیر خط انتقال آب از بندرعباس به سیرجان در حال انجام است که امیدواریم با همت بلند سرمایه گذاران، گام بلندی برای جهش تولید و ارتقا درامد و رفاه مردم این مناطق برداشته شود.

همتی همچنین به سهم اندک محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی و سبد درآمد ارزی کشور، گفت: باید از همه ظرفیت های موجود به ویژه در بخش کشاورزی برای بدست آوردن سهم در بازارها بهره کافی را ببریم.
انتهای پیام