رودخانه مَهد کٌلزا
  • فرهنگی

  • اسفند 28، 1399 - 08:23


«کلزا» این دانه روغنی ارزشمند، بیش از ۴۰۰ صد هکتار از اراضی زیر کشت بخش رودخانه را به خود اختصاص داده است و سالیان با بیش از ۶۰۰ تن محصول درجه یک از این منطقه به یاری اقتصاد و ارزی آوری کشور می شتابد.
دریای اندیشه - رودان، در یک روز زمستانی اما حوالی بهار دقیقا آخرین روزهای سال وقتی به بخش رودخانه سفر کنید آنچه  از آن نقطه از بهشت جنوب آوازه اش به گوش می رسد، مزارع سر سبز کلزاست محصولی استراتژیک که این روزها نقش مهمی در تولید روغن مورد نیاز کشور ایفا می کند و در واقع همان روغنی که چندی پیش از بازار گم شد اما نقطه آغاز تولید آن در همین نزدیکیست آنقدر نزدیک که اگر با دیدی وسیع تر به آن نگاه شود می توان با برنامه ریزی دقیق مزارع زیبا کلزا رودخانه آوازه ای جهانی به خود بگیرند.
رضایت کشاورزان از تولید کلزا
سالاری یکی از کشاورزان بخش رودخانه با بیان مزایای ارزشمند کلزا می گوید: امسال ۱۰ هکتار از اراضی خود را به کشت کلزا اختصاص داده است.
وی ادامه داد: کشت کلزا به عنوان یک محصول مهم می توانند به ارز آوری و بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت کشور کمک کند.
وی با ابراز رضایت است تولید این محصول در مزارع خود خواستار نگاه بیشتر به این محصول و در نقطه مقابل رونق گرفتن تولید کلزا بیش از پیش در این منطقه از هرمزگان شد.
یکی دیگر از تولیدکنندگان کلزا در منطقه رودخانه نیز از توجه جهاد کشاورزی شهرستان به تولیدکنندگان این محصول می گوید و می افزاید: هر ساله روز تولید کلزا در این بخش برگزار و طی آن با حضور متخصصان و مهندسان مجرب جدیدترین آموزش ها در راستای تولید کلزا به ما آموزش داده می شود.
وی گفت: طی این آموزش ها با روش های نوین کشاورزی در این حوزه شده و با تلاش متخصصان امر برای بهبود کیفیت محصول تولید شده تلاش می شود.
وی ادامه داد: خوشبختانه توجه مسوولانه شهرستان به تولید این محصول مهم ویژه است و امیدواریم با حمایت های بیشتر قطب تولید کلزای هرمزگان در جای جای کشور شناخته شود.
بخش رودخانه شهرستان رودان قطب تولید دانه روغنی کلزا در  هرمزگان
رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش رودخانه در خصوص این محصول مهم اظهار داشت:دانه های روغنی بعد از غلات، دومین منبع تولید انرژی در تغذیه انسان هستند و از طرفی کنجاله حاصل از فرآیند صنعتی آنها نیز به دلیل داشتن پروتئین بالا یکی از اقلام مهم در تغذیه دام، طیور و آبزیان است.
وی ادامه داد: از آنجایی که بخش عمده ای از روغن خوراکی موردنیاز کشور از خارج وارد شده و هر ساله مقادیر زیادی از بودجه کشور صرف خرید روغن می شود، افزایش سطح زیرکشت و همچنین افزایش عملکرد گیاهان روغنی باید به عنوان یکی از اهداف مهم در نظر گرفته شود.
نورزاده تصریح کرد: لذا در حال حاضر پیرو منویات مقام معظم رهبری و در راستای ساسیت های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی، توسعه و کشت دانه های روغنی علی الخصوص گیاه کلزا بصورت جدی در دستور کار و برنامه های چند سال اخیر این وزارتخانه قرار گرفته است. 
وی تاکید کرد: کلزا به عنوان سومین گیاه روغنی مهم دنیا شناخته شده است و به دلیل خصوصیات خوب نظیر مقاومت به کم آبی، شوری، سرما، ارزش تناوبی بالا، مقاومت نسبی به بافت خاک، قابلیت بالا در رقابت با علفهای هرز و کیفیت بالای روغن هم اکنون در سطح وسیعی از مزارع جهان و ایران در تناوب با گیاهان زراعی مختلف به ویژه غلات کشت می شود. 
وی خاطر نشان کرد: در سال زراعی جاری سطح زیرکشت این محصول در کشور دویست و بیست هزار هکتار و در استان هرمزگان نیز قریب به هزار هکتار می باشد. از کل سطوح کشت این محصول در هرمزگان حدود نیمی از آن در بخش رودخانه شهرستان رودان قرار دارد. ناصر نورزاده گفت:  به دلیل برنامه ریزی بلندمدت و تلاشهای جهادی و مضاعف همکاران جهاد کشاورزی این خطه که در واقع عضوی از مدافعان خط مقدم امنیت غذایی کشور هستند و از طرفی برگزاری دوره های متعدد آموزشی ترویجی ویژه بهره برداران و همچنین شرایط مناسب آب و هوایی و زمین های مستعد سبب شده تا در چند سال اخیر این بخش در تولید دانه روغنی کلزا رتبه اول استان را به خود اختصاص دهد.
وی اظهار داشت: در سال زراعی جاری نیز بیش از چهارصد هکتار از اراضی این بخش به زیر کشت کلزا رفته است که پیش بینی می گردد در پایان برداشت بیش از ششصد تن محصول برداشت گردد.
وی یاد آور شد: شایان ذکر است تمام عملیات کاشت، داشت و برداشت محصول به شکل کاملا مکانیزه صورت می گیرد.
وی گفت: همه ساله در این منطقه کشت این محصول از اوایل آبانماه آغاز و تا نیمه اول آذرماه ادامه می یابد. 
رئیس مرکز جهاد کشاورزی رودخانه تصریح کرد:بذور ارقام کشت شده از انواع هیبرید داخلی و خارجی بوده و برداشت آن نیز از نیمه دوم فروردین ماه سال بعد آغاز و در پایان اردیبهشت ماه همان سال خاتمه می یابد.
وی گفت: محصول برداشت شده برای استحصال روغن به کارخانه های روغن کشی واقع در استان های مختلف کشور از جمله تهران، کرمانشاه، گلستان و غیره ارسال می گردد. 
وی بیان داشت: لازم به ذکر است بسته به رقم، دانه کلزا بین ۴۰ تا ۴۸ درصد روغن دارد. همچنین کلزا در تناوب با سایر محصولات زراعی به ویژه غلات در کنترل بیماریها، آفات و علفهای هرز مزارع موثر بوده و در واقع با کشت کلزا، زراعت گندم و جو نیز در کشت بعدی اقتصادی تر و پایدارتر می گردد.
نوری زاده اضافه کرد:کلزا در قالب کشت قراردادی و همچنین بصورت تضمینی توسط دولت از کشاورزان خریداری می گردد.