رشد افسار گسیخته بورس در این روزها
  • فرهنگی

  • آذر 10، 1399 - 13:41


در بازار بورس نمی توان ره هزار ساله را یک شبه طی کرد، این بازار همچون بازار  طلافروشی ها  نوعی بازار سزمایه گذاری است وبا چشم انداز بلند مدت می توان به نتایج دلخواه رسید.
گزارش : فاطمه درویش پور
برای تحلیل بازار سرمایه باید شناخت دقیق‌تری نسبت بورس داشته باشیم‌ . بازار بورس همانند‌ سایر دارایی‌ها تحت تاثیر عوامل بیرونی ، درونی و ‌همچنین متغیرهای کلان اقتصادی قرار دارد. باید گفت ؛ از نقدینگی ، سیاست خارجی، بودجه دولت و سیاست‌های مالی و پولی گرفته تا قیمت ارز و… بر روی بازار سرمایه تاثیرات بسزایی خواهد گذاشت. در این چند سال اخیر ، مردم در مورد بازار سرمایه و بورس شناخت دقیق نداشتند.
به گزارش دریای اندیشه ؛ اغلب افراد فعال که در این بازارها سرمایه گذاری میان مدت ، کوتاه مدت و یا بلند مدت انجام داده اند ، موظف اند که هفته ای یکبار اخبار مربوط به بازار سرمایه را بشنوند و شاخص های بورس را مورد بررسی قرار دهند. در این برهه از زمان باید در نظر داشت که هم اکنون درگیری جامعه با بورس به اوج خود رسیده است.  

برخی از خبرهای مربوط به بورس و بازار سرمایه گذاری ، که از طریق تلویزیون به سمع و نظر مردم می رسد قطعا برای برخی افراد می تواند به یک بحران و برای سایر افراد هم می تواند به یک فرصت تبدیل شود. ‌مهم این است که در چه آنالیزی از آن به نفع خود بهره ببریم.
از زمانیکه بازار بورس روند صعودی و نزولی را طی کرد ، تا حدودی دولتمردان تصمیمات جدی و سیاست گذاری های مهم را در جهت توسعه بازارها اتخاذ کردند.

سوالی که برایمان پیش می آید این است که اگر دولتمردان نقش خود را در رابطه با بازار سرمایه گذاری و بورس بخوبی ایفا نکنند چه بلایی بر سر سرمایه های مردم خواهد آمد ؟ تصمیمات دولت تا چه اندازه بر روی بازار سرمایه و اعتماد دوباره مردم نسبت به بورس می تواند مثمرثمر واقع گردد؟ چرا برخی از افراد بدون مشورت با مشاورین این حوزه و همچنین بدلیل عدم شناخت دقیق از این نوع سیستم سرمایه گذاری ، وارد همچنین ریسک بزرگی می شوند؟ آیا می توان به آینده بورس و سرمایه گذاری در ایران امیدوار بود؟

## مردم به اعتبار حرف مسئولین به سرمایه گذاری در بورس ترغیب می شوند
انتظار می رود که در آینده ای نه چندان دور ؛ تصمیمات مهم دولت به نفع بازار سرمایه گذاری ، مردم و فعالین این عرصه باشد. که بتوان بر روی بازار بورس و سایر بازارهای سرمایه گذاری حساب مجزا باز کرد.
در این چند سال اخیر تا به اکنون ، بازارهای موازی سرمایه گذاری از قبیل طلا ، مسکن ، ارز و ..... همراستای هم حرکت می‌کردند و با توجه به بحرانهای پیاپی و تحریم های اخیر از سوی دشمنان ؛ قیمت دلار و طلا هم در بازارهای جهانی به نحو چشمگیری افزایش پیدا کرده است.
نمونه بارز آن قیمت دلار است که به فراخور زمانهای مختلف رو به افزایش می باشد و هم اکنون قیمت آن به مرز 25 هزار تومان رسیده و بازارهای سرمایه هم نسبت به سایر بازارها جهش پیدا کرد.
تاکنون از طریق برنامه های تلویزیونی و اخبارهای متعدد را در زمینه بورس ، مبنی بر اینکه دولت از بازار سرمایه حمایت کرده ، بسیار شنیده ایم. به هر حال اغلب مردم برای سرمایه گذاری به اعتبار حرف مسئولین و کارشناسانی که در زمینه بورس فعالیت دارند ، به سرمایه گذاری در این بازارها ترغیب می شوند.
آیا تاکنون با خود اندیشیده اید که اگر دولت از بازارهای بورس و سرمایه گذاری حمایت نکند ، چه بلایی بر سر افراد فعال در زمینه بورس می آید ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت ؛ واضح است که سرمایه گذاران در این زمینه با مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد.

 

## تمام سرمایه هایتان را وارد بازار بورس نکنید
اغلب افراد از روی لجاجت و یا اینکه طمع ورزی برای اینکه بتوانند ره صد ساله را یک شب طی کنند ، بدون آنکه از مسایل بورس و سرمایه گذاری آن اطلاع دقیق و کافی داشته باشند ، تمام سرمایه های خود از قیبل مسکن ، ماشین ، زمین و ...... هر آنچه را که دارند را وارد بازار بورس  می کنند. بنابراین اگر در این خصوص دولت هم بخواهد به مردم کمک کند ، با این تصمیمات عجولانه از سوی آنها باز هم جبران نخواهد شد.

تنها مسئله حایز اهمیت این است ؛ از یک سو سیاست های دولت در زمینه مسایل مرتبط با بورس و از سویی دیگر تصمیمات درست و به جای مردم ، به آنها می تواند در راستای سرمایه گذاری های کلان کمک شایانی نماید.
تاکنون بارها و بارها ، کارشناسان با تجربه بورس و افرادی که در زمینه فعال هستند ، به اقشار جامعه گوشزد کرده اند که برای تسریع  در جهت رسیدن به اهداف و آرزوهایتان و همچنین برای ورود به بازار سرمایه هیچگاه تمام سرمایه هایتان را به حراج نگذارید.

(( اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد )) و برخی افراد تمام سرمایه های خود را وارد بورس کرده و در یک سهم جای می دهند و همین مسئله مهم باعث می شود که آنها ضررهای مالی  هنگفتی را متحمل شوند .
در کانالهای بورسی و شبکه های اجتماعی  ، نمودارها و جدول هایی را رسم کرده اند و متاسفانه براساس آن  مردم برای بازار بورس  تصمیم  به سرمایه گذاری می کنند. باید در نظر داشت که ارقام و آمارهای  (( منفی و مثبت )) در این نمودارها  فقط در حد یک خبر است و تحلیل آن بر عهده کارشناسان بورسی می باشد.

##  چشم انداز بلند مدت بازار سرمایه مثبت است  
در چنین شرایطی ؛ مخاطبان برنامه های تلویزیونی بالاخص شبکه های اقتصادی و بورس باید به میزان قابل توجهی سواد رسانه ای خود را ارتقاء دهند. به عنوان مثال : ما از طریق شبکه های تلویزیونی تبلیغات متعددی را مشاهده می کنیم  و اینگونه تبلیغات به ما می گویند که کافیست به ما اعتماد کنید ، بطور قطع سرمایه های شما را چندین برابر خواهیم کرد ، باید گفت که متاسفانه در اینگونه تبلیغات مستندات ، پایه و اساسی وجود ندارد.

از بازار بورس نمی توان توقع داشت که ره هزار ساله را یک شبه طی کنند چون این بازار همچون بازار مستغلات و املاک ، طلافروشی ها  و.... به نوعی بازار سزمایه گذاری محسوب می شود. باید در نظر داشت که با چشم انداز بلند مدت ، در بازار سرمایه می توان به نتایج مطلوب و دلخواه دست پیدا کرد.
انتهای پیام