سازگاری با گرما برای بازی فوتبال در شرایط محیطی گرم بسیار مهم است
  • ورزشی

  • مرداد 04، 1399 - 11:23


مسئول کمیته پزشکی هیات فوتبال استان هرمزگان گفت: سازگاری با گرما برای بازی فوتبال در شرایط محیطی گرم بسیار مهم است.

دکتر سحر ستاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هدف از وقفه در یک مسابقه فوتبال این است که زمان برای خنک شدن و هیدراتاسیون بازیکنان فراهم شود، افزود:  انواعی از رویدادهای مهم ورزشی بین‌المللی،  ورزشکاران را در معرض شرایط محیطی متفاوتی قرار داده است. مطالعات متعددی در مورد استراتژی‌های پیشگیری از نقص عملکرد انسان‌ها که نتیجه‌ی قرارگیری در شرایط گرم و مرطوب است انجام‌گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تأثیر گرما و چگونگی آماده‌سازی و رقابت ورزشکاران در گرما از سال ۲۰۰۷ در اولویت قرار گرفته است، تصریح کرد: در حقیقت، تمرینات پیش فصل بیشتر ورزش‌های تیمی در این شرایط انجام می‌شود و اگر سطح آمادگی جسمانی بعد از تعطیلات بیشتر بازیکنان را نیز اضافه کنید، دستیابی به عملکرد مناسب در ابتدای فصل کار را حتی سخت‌تر می‌کند.

ستاری با بیان اینکه امسال و به دلیل همه‌گیری بیماری کووید ۱۹، بسیاری از لیگ‌های فوتبال در طول تابستان از سر گرفته شد درحالی‌که گرما افزایش‌یافته و cooling break اعمال می‌شود، خاطرنشان کرد: یک وقفه سه‌دقیقه‌ای احتمالاً زمان خیلی کوتاهی است برای خنک شدن کامل سطح بدن بازیکنان اما باز هم شرایط بدنی بازیکن را بهتر می‌کند و با ترکیبی از خنک‌کننده‌های خارجی (استفاده از حوله خنک) و داخلی (خوردن آب) هیدراتاسیون بدن فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: زمان استراحت توسط داور مشخص می‌شود که وسط هر نیمه است(دقیقه ۳۰ و ۷۵ بازی). بدن بازیکنان باید در طول بازی هیدراته شود که بخشی از پروتکل‌های بهداشتی برای شروع مجدد ادامه این فصل است، بنابراین بازیکنان باید از بطری‌های آب شخصی خود برای نوشیدن آب استفاده کنند تا باعث گسترش کرونا ویروس بین بازیکنان نشود.

مسئول کمیته پزشکی هیات فوتبال استان هرمزگان با اشاره به اینکه سایر اقدامات محیطی شامل استفاده از سایه بان در ورزشگاه یا انجام بازی در شب است، اضافه کرد: افزایش دمای ماهیچه‌ها (مثلاً از طریق گرم کردن) مزایای بسیاری برای حرکات انفجاری ورزشی مانند اسپرینت (دویدن با تمام سرعت در یک مسافت کوتاه)، پرش یا پرتاب دارد. بااین‌وجود، جلوگیری از افزایش بیش‌ازحد دمای هسته مرکزی بدن در حین ورزش طولانی‌مدت، نیاز به انتقال حرارت متابولیک از عضلات درگیر و هسته مرکزی بدن به پوست و سپس به محیط است.

وی با بیان اینکه این امر مستلزم افزایش جریان خون پوست و عرق کردن است، اظهار کرد: این افزایش‌ها در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب بیشتر است زیرا در این شرایط توانایی پوست در دفع گرمای متابولیک به محیط اطراف کمتر می‌شود. این باعث افزایش فشار قلبی عروقی می‌شود که به‌نوبه خود منجر به کاهش میزان کار مطلق مسافتی که یک بازیکن در طول مسابقه طی می‌کند تا شدت نسبی ورزش درصدی از حداکثر میزان جذب اکسیژن فرد حفظ شود.

ستاری با اشاره به اینکه شرایط گرم محیط ممکن است به نفع حرکات  انفجاری باشد اما به‌تدریج و در طولانی‌مدت عملکرد را مختل می‌کند، خاطرنشان کرد: در مورد فوتبال، سرعت اسپرینت حفظ می‌شود یا حتی گاهی اوقات با افزایش گرما افزایش می‌یابد، اما به‌طورکلی مسافت طی شده توسط بازیکن در طول یک بازی، خصوصاً با شدت زیاد، کاهش می‌یابد. به مربیان مشاوره دهید تا استراتژی خود را با شرایط تطبیق دهند. بااین‌حال ریکاوری بعد از بازی، با انجام بازی در گرما تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه سازگاری با گرما برای بازی در شرایط محیطی گرم بسیار مهم است و روند فعلی در مورداستفاده از گرما برای عملکرد وجود دارد، اضافه کرد: اگرچه نتایج مربوط به ورزشکاران استقامتی مشخص نیست ولی تمرینات در گرما در بین ورزشکاران تیمی برای بهبود عملکرد در محیط‌های معتدل بسیار محبوب شده است.

ستاری در پایان گفت: یک یا دو هفته انجام تمرینات تیمی ورزشی در شرایط گرم و در فضای باز باعث سازگاری با گرما می‌شود (به‌عنوان‌مثال کاهش ضربان قلب حین ورزش (HR) و افزایش در حجم پلاسما و میزان تعریق)، که با پیشرفت‌هایی در سطح آمادگی جسمانی خاص آن ورزش از جمله مسافت طی شده در هنگام تست یا در طول بازی‌ها، در هر دو محیط گرم و معتدل همراه است.