سیلی سیل بر پیکره کوهشاه احمدی
  • اجتماعی

  • اردیبهشت 19، 1400 - 09:36


محمد امین عالی پور احمدی

 

تداوم بارندگی های روزهای اخیر در شمال استان هرمزگان بالاخص در منطقه کوهشاه احمدی خسارت های زیادی را به بار آورده است اما مسئولان استان تا کنون اقدامی نکرده اند.

به گزارش خبرنگار میدانی دریای اندیشه؛ منطقه کوهشاه احمدی در شمال شرقی استان هرمزگان واقع شده است که از نظر جغرافیایی یکی از نقاط بکر و سرسبز استان هرمزگان محسوب می شود.

کوهشاه که از آب و هوایی بسیار مطلوب برخودار بوده شرایط دام پروری و کشاورزی را برای مردمان منطقه فراهم آورده است اما وقوع حوادث غیر مترقبه نظیر باران های سیل آسا باعث شده است خسارت هایی به مردم ساکن در این منطقه وارد شود.

بارندگی هایی که از هفته گذشته در این منطقه آغاز و تا روزهای اخیر ادامه داشت باعث گردید تلفات دامی، خسارت به زیرساخت های روستایی و حتی درختان کشاورزی این دهستان و روستاهای تابعه اش وارد کند که عدم اقدام به موقع مسئولان در برطرف سازی برخی از این خسارت ها تا کنون جای بسی تامل دارد.

منطقه کوهشاه احمدی با توجه به استعداد های خدادای و مردمان خوبش اما در فقر امکانات به سر می برند و حق این مردم پس از گذشت سال ها از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون به خوبی ادا نشده است و مردم این دیار همچنان چشم انتظار توجه مسئولان این استان و کشور به این منطقه هستند.

دسترسی به جاده مناسب روستایی در این منطقه دیگر تبدیل به رویا شده است و گویا مهم ترین اصل ارتباطی قرار نیست در این منطقه چاره ساز شود.

سفرهای متعدد برخی از چهره های سیاسی و مسئولان این استان به این منطقه چیزی جز وعده توخالی نبوده است و تا کنون اقداماتی اثر بخش در این منطقه رخ نداده است.

ورود آب به منازل روستا و مزارع کشاورزی

یعقوب نوروز پور رئیس شوراسلامی روستای چاه سبز در گفت و گو با خبرنگاردریای اندیشه اظهار کرد: حجم بارندگی های چند روز اخیر به گونه ای زیاد بود که چهار قسمت از سیل بند روستای چاه سبز را تخریب کرد و بر اثر این اتفاق، حجم گسترده ای از آب وارد مزارع کشاورزی و منازل روستائیان شد.

نوروزپور با بیان اینکه حجم بیشتر روان آب های منطقه کوهشاه شمالی به سوی این روستا سرازیر می شود، گفت: سیل بند احداثی با هدف نگه‌داشت آب هایی بوده است که بر اثر بارندگی به سوی این روستا سرازیر می شوند که متاسفانه بر اثر بارندگی شدید در روزهای اخیر توان مقابله با وسعت آب های سرازیر شده را نداشت و از هم گسست.

وی افزود: بیشترین تهدید از شکست سیل بند این روستا به مزارع کشاورزی بوده است و منازل مردم روستا آب گرفتگی جزئی داشت اما با شرایط بارندگی ها ممکن است این اتفاق فراتر از قبل رقم بخورد و نیاز است هر چه سریع تر سیل بند روستا ترمیم شود.

رئیس شورای اسلامی روستای چاه سبز با بیان اینکه جاده های روستایی منطقه کوهشاه احمدی بر اثر بارندگی های چند روز اخیر بیشترین صدمات را دیده اند، عنوان کرد: جاده چاه سبز به «سرگز مراد سلطانی» و جاده «بنه دان» در این منطقه آسیب جدی دیده است و به دلیل خاکی بودن بافت این جاده به صورت کامل از بین رفته است.

نوروزپور تصریح کرد: تا کنون هیچ اقدامی از سوی مسئولان صورت نگرفته است و مردم روستاهای تابعه کوهشاه احمدی همچنان منتظر حضور مسئولان و مشارکت آنها در رفع مشکلات منطقه هستند. وی با بیان اینکه روستای چاه سبز با جمعیت 38 خانوار در 30 کیلومتری بخش احمدی شهرستان حاجی آباد واقع شده است، اظهار کرد: از نظر جغرافیایی در محدوده استان هرمزگان قرار گرفته ایم اما به دلیل عدم امکانات مجبور به رفت و آمد به استان همجوار هستیم.

رئیس شورای اسلامی روستای چاه سبز ادامه داد: مردم محلی به دلیل عدم دسترسی به راه مناسب روستایی، جهت خرید روزانه خود مجبور هستند به شهرستان ارزوئیه استان کرمان مراجعه کنند و اگر مشکل جاده در این منطقه حل شود می توانیم به بخش احمدی و حتی شهرستان حاجی آباد مراجعه و نیازهای روزانه خود را تامین کنیم.

جاده روستای موسی پور به چاه سبز ترمیم شود

نوروزپور بر لزوم بازسازی و آسفالت جاده روستایی موسی پور تا روستای چاه سبز به فاصله 2800 متر تاکید و اظهار کرد: این جاده نیاز به آسفالت دارد و از روستای چاه سبز به روستاهای گلپرک و بنه دان نیاز به 10 کیلومتر روکش آسفالت نیاز داریم  که اگر این اتفاق مثبت رخ دهد چندین روستا از این جاده منتفع می شوند.

وی ادامه داد: اگر این جاده ترمیم شود مشکل ایاب و ذهاب مردم روستاهای چاله الیاس، گل پرک بندان، شیخ عالی، بی دوئیه، کُلان، مورتویه، ردمیلو، گُدارشاه ، گُدار عربو، پور، کلیتوئیه و احمدی حل می شود.

مشکل آب شرب همچنان پابرجاست

رئیس شورای اسلامی روستای چاه سبز کوهشاه احمدی گفت: مردم این روستا سالیان زیادی است که از مشکل آب شرب رنج می برند و مسئولان استان هرمزگان و شهرستان حاجی آباد هنوز نتوانسته اند اقدامی در این خصوص پیش ببرند.

نوروز پور اظهار کرد: آبی که برای شرب ساکنین این روستا تهیه می شود از موتور پمپ می باشد و مالکان موتور پمپ ها اختلافاتی با یکدیگر دارند.

وی از پیگیری و قول مساعد مسئولان آب و فاضلاب استان خبر داد و عنوان کرد: با حفر یک چاه آب در این منطقه می توان مشکل آب شرب روستای چاه سبز را به صورت کلی حل نمود که برای این اقدام تا سطح مدیران عالی استان مراجعه نموده ایم و مدیرعامل آب و فاضلاب استان قول مساعدی داده اند و حتی پرونده ای در این زمینه تشکیل شده است اما در پیچ و خم کارهای اداری مانده است.

بر اثر بازندگی های سیل آسا تعداد100 راس دام تلف شد

جلال میرزاده رئیس شورای اسلامی روستای شریک آباد کوهشاه احمدی در گفت و گو با خبرنگار دریای اندیشه اظهار کرد: روز جمعه گذشته و چهارشنبه هفته جاری شاهد باران های سیل آسایی بودیم که تخریب راه های ارتباطی، لوله  های آب رسانی و تلف شدن دام های ساکنین این روستا را به همراه داشت.

میرزاده افزود: بر اثر بارندگی ها و حجم گسترده روان آب ها، دهانه چهار چشمه قنات این روستا فرو ریخت و تخریب شد.

وی همچنین از تخریب شدید و مسدود شدن پل ارتباطی مهم روستانشیان کوهشاه شمالی  و کوهشاه جنوبی در منطقه گُدار کوجین خبر داد و گفت:  گُدار کوجین  از سویی پل ارتباطی بین روستاهای مازگرد تا فاریاب استان کرمان و از سویی پل ارتباطی روستاهای شریک آباد، چاه بنه، حسن آباد تا شهرستان حاجی آباد می باشد که هم اکنون به صورت جدی مورد تخریب قرار گرفته و مسدود است.

رئیس شورای اسلامی روستای شریک آباد عنوان کرد: روستاهای چاه بنه، چالغتان و احمد آباد در منطقه کوهشاه احمدی خسارت های بیشتری را دیده اند و دام های این روستا به صورت جدی تلف شده اند.

میرزاده با بیان اینکه مشکلات منطقه کوهشاه احمدی خیلی زیاد است، اظهار کرد: مهم ترین مساله در این منطقه دسترسی به جاده مناسب است که پس از گذشت بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی هنوز مسئولان این استان توجهی به این موضوع نداشته اند.

وی ادامه داد: اگر جاده دسترسی مناسبی ایجاد شود امکانات دیگر نیز به خودی خود می آید و مهم ترین دغدغه مردم کوهشاه دسترسی به راه مناسب روستایی است که امیدواریم مسئولان صدای ما را بشنوند.

فعالیت معدن کرومیت تهدیدی جدی برای مردم روستا

رئیس شورای اسلامی روستای شریک آباد با بیان اینکه از آب شرب غیر بهداشتی استفاده می کنیم، تصریح کرد: فعالیت معدن کرومیت در دل این روستا باعث شده است که بر کیفیت آب شرب موجود تاثیر گذاشته و حتی شاهد کم آبی نیز باشیم.

میرزاده ادامه داد: این مساله حتی در شورای تامین شهرستان حاجی آباد و دادستان این شهرستان مطرح شده است  و منتظر اقدام مسئولان در این زمینه هستیم.

خسارت جدی بارندگی و تگرگ به روستانشیان کوهشاه احمدی

محمد میرزاده از فعالان اجتماعی منطقه کوشاه احمدی و عضو شورای اسلامی روستای شریک آباد در گفتگو با خبرنگار دریای اندیشه درخصوص خسارات بارندگی‌های اخیر و تگرگ در این منطقه گفت: با توجه به بارندگی‌های چند روز گذشته در بخش کوشاه احمدی متاسفانه خسارت های زیادی را به بخش کشاورزی، دامداری و راه های ارتباطی ایجاد کرده است تا جایی که شاهد مسدود شدن و قطع اکثر راه‌های روستایی به مرکز بخش و شهرستان هستیم.

میرزاده افزود: راه روستایی حسن آباد به احمدآباد به عنوان مهمترین راه اصلی دهستان کوشاه نیز دچار خسارات زیادی شده است و هم اکنون ارتباط مردم کوشاه شمالی و جنوبی به طور کامل قطع است.

وی ادامه داد: روستاهای گجین، چک چک، احمدآباد و مازگرد با روستاهای حسن آباد، گیشاب، شاه بنه، شریک آباد، جغان و رزدر و مرزندار قطع شده است.

عضو شورای روستای شریک آباد گفت: بارندگی های اخیر همچنین به گردنه کوجین نیز به عنوان یکی از مهمترین گردنه های صعب العبور کوشاه احمدی خسارات زیادی وارد کرده است که نیاز به بازگشایی اضطراری دارد. میرزاده با بیان اینکه در حوزه کشاورزی نیز با توجه به فصل گل دهی درختان و تگرگ شدید خسارات شدید وارد شده است، تصریح کرد: 95 درصد گل‌های درختان ریزش داشته و خسارت بیش از 95 درصدی به بخش کشاورزی وارد کرده است.

بیش از یک هزار راس دام تلف شده است

وی اظهار کرد: درخصوص خساراتی که به حوزه دامداری وارد شده است برآورد اولیه این است که بیش از یک هزار رأس دام تلف شده و از آنجایی که گله ها دچار تگرگ شده اند این تلفات همچنان ادامه دارد و دام ها به مرور درحال تلف شدن هستند.

فعال اجتماعی منطقه کوهشاه احمدی تشریح کرد: از طرفی، پراکندگی روستهای دهستان نیز زیاد است و برآورد دقیقی از میزان خسارات صورت نگرفته است و با توجه به پراکندگی بالا، حدس مان این است که میزان خسارات بیش از این است.

میرزاده ادامه داد: درخواست اهالی کوشاه احمدی از اداره راه مرکز شهرستان و استان این است که سریع تر به بازگشایی راه های ارتباطی مسدود شده اقدام کنند.

مهم ترین منبع درآمد منطقه دامداری و کشاورزی است

وی با بیان اینکه مهمترین منبع درآمد مردم دهستان کوشاه احمدی دامداری و کشاورزی است، عنوان کرد: با توجه به خسارات زیاد وارد شده به این دو بخش لازم است نهادهای حمایتی برای جبران بخشی از این خسارات ورود کنند.

فعال اجتماعی دهستان کوهشاه تصریح کرد: بارندگی های چند روز اخیر همچنین به اکثر چشمه ها و قنوات نیز خساراتی وارد کرده و از گل و لای انباشته شده است که می بایست هرچه سریع تر لایروبی شوند.

میرزاده گفت: بخش مهمی از انتقال آب به روستاها نیز طی بارندگی های اخیر دچار خسارت شده و سیلاب بخش زیادی از لوله های انتقال آب را با خود برده و تعداد زیادی از روستاها در تامین آب شرب با مشکل مواجه هستند، البته برآورد دقیقی از میزان خسارات از بین رفتن لوله های انتقال آب صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: طبق اخبار واصله،بسیاری از روستاها در هفته گذشته به دلیل نبود لوله انتقال آب، در تامین آب شرب با مشکل مواجه اند و انتظار مردم از مسئولان حمایت و کمک در جهت رفع بخش کوچکی از این مشکلات است.

1300 دام تلف و 40 هکتار از مزارع کشاورزی کوهشاه دچار خسارت شد

حمید جهانگیری فرماندار شهرستان حاجی آباد در گفت و گو با خبرنگار روزنامه ی دریای اندیشه اظهار کرد: بر اثر بارندگی های اخیر تعداد 1300 راس گوسفند  تلف و 40 هکتار از باغات منطقه کوهشاه دچار خسارت شدند.

فرماندار شهرستان حاجی آباد همچنین از وارد شدن خسارت به تاسیسات آب روستایی خبر داد و افزود: طغیان رودخانه های فصلی باعث گردید لوله های آسب شرب برخی از روستاها دچار خسارت جدی شود.

جهانگیری با بیان اینکه جاده دسترسی 20 روستای منطقه کوشاه دچار خسارت شده است، تصریح کرد: هم اکنون دو دستگاه ماشین آلات راه سازی در منطقه مشغول خدمت رسانی به مردم این منطقه هستند.

وی گفت: گزارش هایی از میزان خسارت ها به ستاد حوادث استان و همچنین کشور ارجاع داده ایم و با تکمیل فرم ها می توانیم برآورد دقیقی از این رخداد داشته و تامین اعتبار کنیم.

فرماندار شهرستان حاجی آباد با بیان اینکه فرمانداری این شهرستان از ابتدای وقوع این حادثه طبیعی در منطقه حضور داشته است، اظهار کرد: تمام توان خود را برای خدمت رسانی به مردم خوب منطقه کوهشاه به‌کار خواهیم گرفت.

جهانگیری همچنین از جبران خسارت ها در سریع ترین زمان ممکن سخن گفت و خاطرنشان کرد: مقادیر قابل توجهی لوله جهت بازسازی تاسیسات آب روستایی و جو برای استفاده دام‌ها در این منطقه تهیه شده است که توزیع می شود.