سردرگمی جوانان رودانی در آشفته بازار مسکن
  • فرهنگی

  • آبان 21، 1399 - 09:02


متأسفانه این روزها قیمت مسکن  در رودان  به صورت نجومی نسبت به سال گذشته افزایش یافته و این درحالی است که بیشترجوانان  توانایی پرداخت چنین هزینه هایی برای خریدرا ندارند.
حامد آزادی ـ رودان
افزایش بدون منطق بهای مسکن در رودان سبب آن شده تا امروز بیش از هر زمان دیگری خانه دار شدن برای جوانان بهشت جنوب رو به رویا شدن برود.
دریای اندیشه - شیب گرانی مسکن در ماه های اخیر در رودان  به حدی افزایش یافته که حتی واحدهای مسکن مهر که تا یکی دو سال اخیر به عنوان مسکن ارزان قیمت در دسترس خرید آسان مردم بود نیز حالا در صف چندصد میلیونی نرخ گذاری شده به گونه ای که با این قیمت های نجومی خانه دار شدن برای این افراد مثل یک رویا شده است.
در اغلب محلات شمال شهر رودان این روزها قیمت زمین و ملک نسبت به یک سال گذشته حتی به بیش از دو برابر رسیده است. آفتی که به محلات جنوب شهر و کمی با فاصله از مرکز شهر نیز رسیده ، قیمت کاذب ملک و زمین در این مناطق سبب شده تا جوانان با کلافی سردرگم بنام خانه دار شدن مواجه شوند.
وضعیت موجود باعث شده تا مردم نه تنها امید خانه دار شدن را از دست بدهند بلکه سایه سنگین گرانی مسکن آنها را به سمت اجاره مسکن در نقاط کمتر برخوردار از امکانات شهری کشانده است.

بهای مسکن ۲۰۰ درصد افزایش یافته است
محمد جاویدان یکی از شهروندان رودانی در گفتگو با خبرنگار دریای اندیشه با گلایه از عدم حرکت مثبت دستگاههای متولی در پایین آوردن نرخ های رو رشد و کاذب زمین و مسکن در رودان گفت: با توجه به اینکه امروز قشر جوانی که به تازگی زندگی مشترک را آغاز کرده اند متقاضی مسکن هستند باید شرایط با تعیین و واگذاری اراضی مناسب با تغییر کاربری یا ایجاد شهرک های جدید محیا شود.

وی نبود اراضی کافی در سطح شهر رودان برای ساخت و ساز را مهمترین عامل افزایش بی رویه بهای مسکن و زمین دانست.
این شهروند رودانی تاکید کرد: امروز قیمت گذاری مسکن و زمین در رودان با توجه به شرایط بنا بر مصلحت مالکین انجام می شود و در واقع شخص مالک هر بهایی را به دلخواه بر روی ملک و زمین خود قیمت گذاری می کند.
وی بیان داشت : هم اکنون بهای هر متر مکعب زمین مسکونی در محلات شمال شهر رودان بین
۲ تا ۳میلیون تومان است که خانه دار شدن را برای قشر جوان این شهر دست نیافتی می کند.

جاویدان خاطر نشان ساخت: با محاسبه این قیمت می بینیم که یک قطعه ۲۰۰ متری بعضا ۴۰۰ میلیون تومان هم قیمت گذاری می شود.
وی اضافه کرد: اگر طی یک سال گذشته حداکثر افزایش دستمزدها و حقوق ها را محاسبه کنیم با رشد حداکثر
۶۰ درصد مواجه می شویم اما قیمت یک قطعه زمین مسکونی بصورت بی رویه تا ۲۰۰ درصد نیز افزایش یافته است.

این شهروند رودانی اظهار داشت: به همین تناسب بهای مسکن نیز افزایش یافته است و یک خانه مسکونی در بهترین نقطه شهر با بهترین نوع ساخت و ساز تا ۸۰۰ میلیون بفروش می رسید هم اکنون قریب به دو میلیارد تومان قیمت گذاری می شود.
وی افزایش قیمت مصالح ساختمانی را یکی از دلایل بهای مسکن می داند و می گوید: عوامل دست به دست هم داده است تا قیمت املاک امروز در رودان تقریبا سیر صعودی بی سابقه ایی به خود بگیرد که این خود موجی از نا امیدی و نارضایتی را در دل شهروندان ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد : قطعا جوانان رودان با میزان درآمدهای امروزی و در اوضاع سخت اقتصادی جامعه هرگز توان تامین چنین هزینه های سنگین مسکن را ندارند و در پی آن ازدواج و تشکیل خانواده جوانان به تاخیر افتاده و سبب ایجاد مشکلات و معضلات اجتماعی فراوانی هم خواهد شد. جاویدان از مسوولان خواست تا با چاره اندیشی در این زمینه تسهیلگر مصائب زندگی جوانان رودان شوند.

ایجاد اراضی مسکونی راه برون رفت از چالش است

اکبر زمانی دیگر شهروندان رودانی در گفتگو با خبرنگار دریای اندیشه به نقش دستگاههای خدمات رسان در نرخ بهای مسکن اشاره کرد و گفت: اگر زمین هایی در اطراف شهر رودان شناسایی شده و سپس در صف واگذاری به متقاضیان مسکن قرار گیرد قطعا شاهد خانه دار شدن جوانان و کاهش بهای مسکن خواهیم بود‌.
وی بهای عوارض شهرداری ونقشه برداری و سایر خدمات به حوزه ساخت و ساز را در رودان بالا دانست و گفت : اگر در این موارد اصلاحاتی صورت گیرد می توان شاهد کاهش نرخ بهای مسکن باشیم.
این شهروندان رودانی در ادامه به نقش دلالان نیز اشاره کرد و گفت: برخی ها با وارد کردن سرمایه خود در بخش مسکن به صرف بدست آوردن ارزش افزوده  و سود مالی کلان نقش یک دلال در این بخش را به خوبی ایفا می کنند.
وی مهاجرت از روستاها اطراف و حتی روستاهای شهرستان های همجوار به شهر رودان را نیز در افزایش قیمت مسکن بی دلیل ندانست و گفت: کمبود خدمات زیربنایی در برخی از روستاها موجب شده تا روستاییان در شهر رودان ساکن شوند که این خود موجب کاهش عرضه و افزایش فراوان تقاضا در بخش مسکن شده است.

زمانی ادامه داد : این مهاجرت ها موجب شده تا اراضی مسکونی رودان کاهش یافته و مالکان نیز قیمت ها را با توجه به تقاضای زیاد به نحوه دلخواه افزایش دهند.

عدم کار کارشناسی از سوی متولیان مسبب گرانی ها
یعقوب صدیقی نیا کارشناس حوزه مسکن نیز در گفتگو با خبرنگار دریای اندیشه مهاجر پذیری ، کمبود مسکن اجاره ایی یا عدم ساخت و ساز بدلیل افزایش چشمگیر قیمت زمین ، مصالح ساختمانی ، دستمزد و حتی  هزینه حق النظاره ساختمان ( حق ناظر) ، تهیه نقشه و حق کارشناسی نظام مهندسی و عوارض شهرداری را از مهمترین مصائب بهای گران مسکن در رودان دانست.
وی افزود:  بدلایل مواردی که عنوان شد و حرفه ای نبودن ساختمان سازی در رودان سرمایه گذاران علاقه ایی به ورود در این حوزه در رودان ندارند.
صدیقی نیا تصریح کرد : وجود دستگاههای مشاور املاک به عنوان رانت خوار  و دلال در کنار سو مدیریت دستگاههای متولی و یا عدم برخورد قضایی دیگر مورد اثر بخش در حوزه گرانی مسکن در رودان است.

وی عدم کار کارشناسی در فروش املاک و صدور پروانه فعالیت به افرادی که حتی سواد کافی جهت تنظیم مبایعه نامه یا اجاره نامه را ندارند و یک کارشناس رسمی نیز در کار آنها مشارکت و نظارت ندارد را دیگر موضوع قابل تامل بخش مسکن رودان دانست.

این کارشناس حوزه مسکن در رودان تاکید کرد : باید برای برون رفت از این چالش پر مخاطره قیمت گذاری بلوک تعیین شده در شورای قیمت گذاری شهرستان و اجرای آن توسط مشاورین املاک و نظارت دقیق و کارشناسی بر تمامی قرار دادها ، عدم صدور مجوز املاک به افرادی که صلاحیت فنی و مدرک تحصیلی مرتبط ندارند، نظارت بر قیمت مصالح ، دستمزدها و ورود شورای شهر به عنوان وکیل شهروندان جهت کاهش قیمت ها ، عوارض و حق النظاره و تهیه نقشه و واگذاری زمین توسط مسکن و شهر سازی به انبوه سازان و پرداخت یارانه صورت پذیرد.

گذر از چالش مسکن در رودان نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی دارد

رئیس نمایندگی مسکن شهر سازی رودان در گفتگو با خبرنگار دریای اندیشه اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد افزایش بهای مسکن در رودان به افزایش قیمت اراضی مسکونی بستگی دارد.
حاجب افزود: هم اکنون شهر رودان نیازمند توسعه فضای شهری است و نبودن اراضی مسکونی به اندازه کافی زمینه افزایش نامتعارف قیمت های را موجب شده است. وی ادامه داد: برای رفع این مشکلات صد هکتار از اراضی واقع در شمال شرقی شهر را برای الحاق به محدود شهری به کمک شهردار وقت در نظر گرفتیم که با مخالفت اداره منابع آب برای الحاق آن مواجه شدیم.

وی گفت : بنا بر اعلام اداره منابع آب این اراضی در محدود رودخانه ها فصلی قرار دارد و خطر سیلاب ها در آینده شهروندان را تهدید خواهد کرد.
رئیس نمایندگی مسکن و شهرسازی رودان تصریح کرد: برای برون رفت از این مشکل رودان نیازمند احداث یک محور موصلاتی به شکل کمربندی است تا اراضی شمال شهر در محدود جاده اصلی به محدوده شهر اضافه شده و در نتیجه قیمت زمین املاک شکسته شود.
وی اضافه کرد: چهار طرف شهر رودان محصور است و تنها شمال شهر فضای لازم را دارد که به جاده ترانزیتی اتصال می شود که نیازمند احداث یک کمربندیست. حاجب خواستار همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی موثر در این حوزه برای برون رفت از این مشکل شهر شد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: طی سال های گذشته قریب به دو هزار واحد در قالب مسکن مهر احداث و به متقاضیان تحویل داده شده است.

حاجب تاکید کرد: در طرح مسکن ملی دولت تدبیر و امید نیز ۱۰۰ واحد به رودان اختصاص یافت که متاسفانه شهروندان تاکنون از این طرح استقبال نکرده اند تنها فقط سه متقاضی در سامانه برای دریافت این واحدهای مسکونی نام نویسی کرده اند.
وی همچنین از واگذاری قریب به هزار قطعه زمین مسکونی در سال های گذشته به اقشار مختلف مردم در محدوده شهر رودان برای رفع مشکل مسکن خبر داد.
انتهای پیام