جاده بندرلنگه به پارسیان یکی از پرخطرترین و حادثهخیزترین مسیرهای جادهای کشور است، این جاده به دلیل وضعیت جغرافیایی منطقه و کمبود امکانات جاده ای، پیچهای خطرناک، دستاندازهای بزرگ و نقاط بدون روشنایی کافی در شب است.
اختصاصی: علی ستاری
جاده مرگ بندرلنگه-پارسیان یکی از مسیرهای پرخطر در جنوب ایران است که عوامل مختلفی نظیر وضعیت نامناسب جاده، تراکم ترافیک، شرایط آب و هوایی و عدم آموزش کافی برای رانندگان، آن را به یک مسیر حادثهخیز تبدیل کرده است. برای کاهش این خطرات، نیاز به بهبود وضعیت جاده و توسعه زیرساختهای امدادی وجود دارد.
به گزارش اختصاصی روزنامه دریای اندیشه؛ محور بندرلنگه به پارسیان در هرمزگان یکی از پر ترددترین جادههای استان است؛ به طوری که در ایام اربعین کل تردد جنوب شرق کشور و کشورهای همسایه برای رسیدن به مرز از این محور انجام می شود و اتصال بندرعباس به استان های بوشهر و فارس از طریق این محور برقرار است، از سویی دیگر جاده بندرلنگه به پارسیان یک جاده گردشگری نیز به شمار میآید و سالانه حجم بالایی گردشگر و توریست از این محور خود را به هرمزگان می رسانند اما جای بسی تاسف دارد که بگوییم این محور در استان هرمزگان به جاده مرگ معروف شده است و همواره مردمان استان فارس و هرمزگان در آن عزادار می شوند.
جاده بندرلنگه به پارسیان یکی از پرخطرترین و حادثهخیزترین مسیرهای جادهای کشور است، جاده بندرلنگه به پارسیان به دلیل وضعیت جغرافیایی منطقه و کمبود امکانات مناسب برای بهبود جاده، دارای پیچهای خطرناک، دستاندازهای بزرگ و نقاط بدون روشنایی کافی در شب است. این مشکلات باعث افزایش خطر تصادفات در این منطقه میشود. این جاده به دلیل قرارگیری در مناطق کوهستانی و سواحل خلیج فارس، در بسیاری از نقاط دارای شیبهای تند و پیچهای خطرناک است که رانندگان بدون دقت ممکن است کنترل خودرو را از دست بدهند.محور بندرلنگه به پارسیان به دلیل ارتباط با مناطق صنعتی و تجاری، شاهد ترافیک سنگین و عبور کامیونهای بزرگ است. ترکیب خودروهای شخصی و وسایل نقلیه سنگین باعث افزایش خطر تصادفات میشود از طرفی بسیاری از نقاط این جاده فاقد روشنایی مناسب است، به طوری که در شب دید رانندگان محدود و احتمال وقوع تصادفات شدید افزایش مییابد.
یکی از دلایل اصلی حادثهخیز بودن جاده، وضعیت نامناسب نگهداری و تعمیرات آن است. بخشهایی از جاده ممکن است دچار آسیبهای طولانیمدت شده باشند که اصلاح نشدن آنها، خطرات زیادی را به همراه دارد؛ همچنین در این جاده، فقدان امکانات رفاهی، علائم هشداردهنده مناسب و همچنین ایستگاههای امداد و نجات، شرایطی را ایجاد کرده است که در صورت بروز تصادف، امدادرسانی به کندی انجام میشود.
اقداماتی که باید برای کاهش خطرات جاده مرگ انجام شود
بهبود وضعیت جاده مرگ غرب استان هرمزگان یکی از ضرورت های استان است که متولیان امر باید توجه کافی را نسبت به آن داشته باشد البته با توجه به کارکرد ملی این محور مسئولان باید تلاش کنند که اصلاح، تعریض و بهسازی این جاده از طریق اعتبارات ملی انجام شود.
تعمیر و بهبود وضعیت جاده میتواند نقش بسیار موثری در کاهش تصادفات داشته باشد. این اقدامات میتواند شامل ترمیم آسفالت، اصلاح پیچها و شیبها، نصب گاردریلها و ایجاد سیستمهای روشنایی شبانه در نقاط حساس، تعریض، افزایش باند جدید و جدا کردن باند رفت و برگشت باشد.
اجرای قوانین بیشتر در مورد سرعتگیری و رعایت اصول ایمنی میتواند بر کاهش تصادفات تاثیر زیادی داشته باشد. همچنین، نظارت بیشتر بر رفتار رانندگان در این جاده از طریق نصب دوربینها و ایستگاههای کنترل میتواند به کاهش تخلفات کمک کند قطعا ایجاد ایستگاههای امداد و نجات در نقاط مختلف جاده و همچنین نصب علائم هشداردهنده در مناطق خطرناک میتواند موجب سرعت بخشیدن به فرآیند امدادرسانی در مواقع بحران شود.
مطالبه عمومی برای خاتمه دادن به تصادفات جاده مرگ
احمد جباری نماینده مردم بندرلنگه، پارسیان و بستک توانسته است علاالدین بروجردی نماینده لارستان را هم با خود همراه کند و با استفاده از ظرفیت های کمیسیون عمران پیگیر اصلاح وضعیت محور بندرلنگه به پارسیان باشند.این موضوع را به مطالبه عمومی در غرب هرمزگان تبدیل کند.
در صورتی که این محور اصلاح شود امنیت جاده های استان هرمزگان دوچندان خواهد شد چرا که امروزه در محور شرق به دلیل قاچاق سوخت و در محور غرب به دلیل نامناسب بودن محورها، جاده ها امنیت کافی را ندارند و این وضعیت با نگاه و چشم انداز جذب گردشگران برای استان هرمزگان همخوانی ندارد.