تمرکز 30 درصدی دولت بر  انتصاب زنان / بانوان ؛ اهرم و بازوی قوی سازمانی / تحقق 22 درصد انتصاب زنان هرمزگانی در حوزه مدیریتی / تاثیر حضور بانوان در جایگاه‌های مدیریتی
  • فرهنگی

  • آبان 10، 1399 - 22:41


در نخستین شماره مهربانو می‌خوانیم؛ گفتگو با جوان‌ترین مدیر زن در کشور  تبیین جایگاه‌های مهم مدیریتی بانوان

نازنین شیبانی تذرجی ؛ در مرداد ماه سال 97 با حکمی از سوی عالی ترین مقام دولت در هرمزگان به عنوان مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری استان منصوب شد که پس از گذشت حدود 6 ماه از این انتصاب یعنی در بهمن ماه سال 97، به عنوان نخستین زن هرمزگانی و با حفظ سمت، طی حکم از سوی «فریدون همتی» استاندار هرمزگان، سکاندار معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری هرمزگان شد.

ماهنامه مهربانو در نخستین شماره به گفتگو با جوان ترین مدیر زن در کشور پرداخته که در ادامه می‌خوانیم: در دولت تدبیر و امید، نگاه خوبی به بانوان به ویژه جامعه بانوان استان هرمزگان معطوف شد، دکتر همتی استاندار هرمزگان نیز نگاه خوبی به حوزه مدیریتی زنان در استان دارند و همیشه در نشست ها و جلسات، رضایتمندی خود را از مسؤولیت پذیری و عملکرد خوب بانوان در این حوزه اعلام می کنند.

دولت تمرکز خوبی بر 30 درصد انتصاب زنان در حوزه مدیریتی داشته است و بمنظور تحقق آن در استان هرمزگان ، این موضوع را به طور جد پیگیری کردم و گام های خوبی در این راستا برداشته شده است.

به گفته مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری، 22 درصد تحقق یافته و استان هرمزگان در زمینه انتصاب زنان در حوزه مدیریتی، رتبه نخست کشوری را داراست. از تمامی مدیران دستگاه های اجرایی، انتظار

می رود به لحاظ مسئولیت پذیری، شفافیت در انجام کارها، صداقت، امانت و ... به زنان اعتماد کنند و از این ظرفیت مهم در انتصاب مدیران زن بهره ببرند.

زنان بواسطه برخورداری از هوش هیجانی بسیار خوب، می توانند به مدیران کمک کنند. از این رو مدیران می توانند از زنان در بدنه های معاونت ها، رؤسای شهرستانها به عنوان اهرم و بازوی قوی سازمانی استفاده کنند.

تحولات خیلی خوبی در زمینه های مدیریت سطح عالی تا سطح مدیران چند طبقه انجام شده است و تعداد 25 هزار نفر از بانوان در دستگاه های اجرایی شاغل هستند.

تلاش های زیادی در خصوص انتصاب مدیران زن در دستگاه های اجرایی صورت گرفته است و تا کنون از عملکرد مدیران زن در استان رضایت کامل داریم.

زنان چندین حسن خوب دارند، بخصوص در حوزه مالی می توان با آنان اعتماد کرد. زنان از روحیات خوبی برخوردارند و همه به این نتیجه رسیده‌اند که بانوان با انضباط و مسئولیت‌ پذیر و دارای قدرت پاسخگویی نسبت به عملکرد خود نزد مدیر هستند و همین ویژگی های بانوان سبب متحول شدن جایگاه مدیریتی زنان شده و خواهد شد.

معتقدم در توسعه سازمانی و زیرساخت های اداری- مالی و همچنین حوزه هایی که زنان می توانند با ظرافت، شفافیت و دید خاص کار کنند استفاده از ظرفیت بانوان، اقدام بسیار شایسته ای است.

فرهنگ استفاده از بانوان در جایگاه‌های مدیریتی به تازگی نهادینه شده و کنشگران فعال سیاسی در حوزه زنان برای اخذ دبیری کمیسون‌ها توسط بانوان تلاش می‌کنند که هنوز اتفاقی در این خصوص رخ نداده است. از این رو باید در راستای استفاده از بانوان در جایگاه‌های مدیریتی، اعتمادسازی شود.

یکی ازضعف‌های رسانه‌ها، شناسایی زنان موفق است، رسانه‌ها باید بانوان توانمند و دارای پتانسیل مدیریتی را به جامعه معرفی کنند تا به راحتی جذب دستگاه‌های دولتی شوند.

در مجموع، 73 هزار و 263 نفر در دستگاه‌های اجرایی به صورت رسمی، پیمانی و قراردادی شاغلند که از این تعداد، 25 هزار نفر زن هستند به عبارتی 5/34 درصد از کارکنان دستگاه‌های اجرایی را جامعه بانوان تشکیل می‌دهند.

در خصوص دورکاری برای بانوان شاغل ؛طی مکاتبات متعددی که از حوزه معاونت توسعه به دستگاه های اجرایی انجام گرفته در زمان اوج گیری کرونا (یعنی از فروردین تا مرداد ماه) مرتب دورکاری و یا حتی مرخصی بدون استعلاجی و استحقاقی برای پرسنل آسیب پذیر «خصوصا زنان باردار» تاکید شده و اغلب دستگاه ها نیز این کار را انجام داده اند.

اما واقعیت این است که هنوز بستر زیر ساختی استان برای دورکاری آماده نشده، زیرا در این مورد افراد باید بتوانند از سیستم اتوماسیون اداری در منزل استفاده کنند و یا فرد باید این سیستم را روی موبایل,تبلت و یا هر دستگاه الکترونیکی داشته باشد که بتواند کارهای اداری را در منزل انجام دهند که هنوز این بستر آماده نیست . تعدادی از دستگاه های اجرایی به خاطر مسائل اداری به افراد اجازه داده نمی شود که سامانه آن دستگاه بصورت الکترونیکی نصب و بتوانند در منزل استفاده کند که این خود محدودیت هایی برای کارکنان ایجاد می کند .

حرف پایانی: به دنبال تدوین و تکمیل بانک اطلاعاتی کامل و جامع جهت شناسایی بانوان توانمند و فرهیخته استان در راستای حمایت از بانوان هستیم.