یکی از نقاط ضعف هرمزگان در کنار تمام ظرفیتها یی که دارد بیکاری سرسام آور آن است ،این امر برای استانی که هم دریا دارد و هم گمرک، هم معدن نشان از یک غفلت و بیتوجهی است.
به گزارش روزنامه دریایاندیشه، یکی از نقاط ضعف استان هرمزگان در کنار تمام ظرفیتها و مزیتهایی که دارد بیکاری سرسام آور آن است، هرمزگان در شاخص بیکاری، فقر و فلاکت جزو استانهای اول کشور است و این امر برای استانی که هم دریا دارد و هم گمرک، هم صنعت دارد و هم معدن و صنایعدستی نشان از یک غفلت و بیتوجهی تاریخی در هرمزگان است که بر اثر آن توسعهای نامتوازن صورت گرفته است و یکجای هرمزگان توسعهیافته و جاهای دیگر آن هیچ رنگ و بویی از توسعه نبرده است در حالی که هر قسمت از هرمزگان ظرفیتهای بالقوه خاص خود را دارند و یا فعال کردن آنها میتوان مشکلات بسیاری از مردمان بومی هرمزگان را حل و فصل کرد و آنها را نیز مانند بسیاری از مردمان سایر استانها صاحب درآمد پایدار کرد.
همیشه دیده و شنیدهایم که بسیاری از بزرگان گفتهاند کشور و استانی که دریا دارد نباید بیکار و فقیر داشته باشد اما وقتی 10 شهر محروم ایران را بشماریم اولین شهر مربوط به هرمزگان و بشاگرد است و بعد از آن شهرهایی از سیستان و بلوچستان و چهار محال بختیاری قرار دارند.
علی ای حال بحث ما روی دریا و توسعه دریا محور است توسعهای که کشورهای همسایه مانند امارات متحده عربی در آن بسیار موفق عمل کرده استو آن هم توسعه بنادر است چرا که یکی از ظرفیتهای عظیم اشتغال و اقتصاد دریامحور استفاده از ظرفیت بنادر دریایی است بنادری که از آن کشورهای دیگر نیز میتوانند استفاده کنند و نهایتا عواید آن برای کشور میزبان میرسد.
کشور امارات سالیان سال است که از اقتصاد متکی به نفت کناره بگیرد و تمرکز خود را بر روی توسعه بنادر و گردشگری بگذارد مسئله ای که ما از آن غفلت کردهایم و با وجود داشتن بنادر بسیار و ظرفیت سواحل آنچنان نتوانستیم موفق عمل کنیم در حالی اگر ما قبل از رسیدن به تنگه هرمز یک بندر مجهز داشتیم قطعا میتوانستیم امتیاز بنادر امارات را نیز به خود اختصاص دهیم.
بزرگترین بندرتجاری جمهوری اسلامی ایران بندر شهید رجایی بندرعباس است که هم اکنون در فاز سوم توسعه به سمت افزایش ظرفیت به 8 میلیون TEU در حال حرکت است.
اما ما در حوزه استان هرمزگان بنادر بسیار دیگری نیز وجود دارد که شامل بندر شهید باهنر، بندرلنگه، جاسک، خمیر،سیریک، تیاب و ... میشود و هر کدام از آنها ظرفیتهای بالایی برای بهرهبرداری همه جانبه جهت استفاده بندری دارند و از طریق آنها میتوان بسیاری از مشکلات اشتغال استان را حل کرد و حتی اگر رونق خوبی را شاهد باشیم شاید لازم باشد نیروی کار از کشورهای دیگر نیز وارد شود.
علیرضا محمدی کرجیران مدیرکل بنادرودریانوردی استان هرمزگان در گفتوگو با خبرنگار روزنامه دریای اندیشه اظهارداشت: بندر شهید رجایی یکی از کانونهای اصلی واردات و صادرات کالاها است به طوری که 81 درصد کالاهای کانتینری و 50 درصد کالاهای غیرنفتی از طریق این بندر تجاری وارد و صادر می شود، بنابراین این بندر یک نقش مهم و کلیدی در توسعه اقتصاد ملی و ایجاد اشتغال مولد دارد.
وی افزود: همچنان که اطلاع دارید در ایام دهه فجر امسال 10 طرح بندری و دریایی از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی به بهره برداری رسید که برای توسعه زیرساختها در پسکرانه بندری بندر شهید رجایی 270 میلیارد تومان سرمایهگذاری صورت گرفته و با شروع عملیات اجرایی این تعداد طرحها در دهه فجر امسال، برای 314 نفر اشتغال ایجاد میشود لذا نمیتوان نقش توسعه درآمدهای ارزی و اشتغال آن به ویژه در حوزه سرمایهگذاری قابل توجه بخشخصوصی در احداث مخازن نگهداری فرآوردههای نفتی را انکار کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تاکیدکرد: موضوع مهم دیگری که سازمان بنادر با جدیت به دنبال آن است بحث رونق و فعالسازی بنادر کوچک است و بخش قابل توجهی از اشتغال در سواحل و رونق اقتصادی این مناطق از طریق بنادر کوچک محقق میشود.
کرجیران بیانکرد: در سالهای اخیر در شهرستانها پروژههای بندری خوبی با محوریت اشتغال و معیشت مردم احداث شده یا درحال احداث است و در همین راستا توسعه بنادر کوچک از جاسک تا پارسیان نیز در دستور کار گرفته است؛ مانند احداث اسکله تجاری بندر چند منظوره سیریک با رویکرد کمک به رونق اقتصاد ساحلی و ساحل نشینان در این منطقه که از طرحهای مهم است.
وی ادامه داد: برای تجهیز زیرساختهای بندر شیو نیز به عنوان بندر ملکی تحت نظارت سازمان بنادر نیز آمادگیهای لازم برای واگذاری به بخش خصوصی وجود دارد و تمام تلاش ما بر این است با فعالسازی بنادر کوچک در شهرستانها و بنادر تابعه خود به فعالیتهای دریامحور و اقتصاد دریاپایه با رویکرد اشتغال جوانان و توسعه معیشت مردم ساحل نشین رونق بیشتری بدهیم.
انتهای پیام/865