طر حهای اشتغال روستایی، مهاجرت معکوس در روستاهای استان را رقم زده است
  • اجتماعی

  • خرداد 11، 1400 - 11:02


علی ستاری
بشر از ابتدای پیدایش و آغاز زیستن بر روی زمین با معقوله ای به نام مهاجرت آشنا شد و این رویداد را که پیشینه ای کهن دارد را سرلوحه خود برای فرار از بسیاری از مشکلات قرار داد در صورتی که شاید اگر به جای مهاجرت سعی می کرد شرایط مطلوب را برای خود در همان منطقه ای که هست ایجاد کند شاهد سرعت پیشرفت بالاتری در جامعه انسانی بودیم و بیش از اینکه هست جامعه انسانی به توسعه یافتگی رسیده بود.
به گزارش دریای اندیشه؛ انسان ها در گذر زمان با انگیزه های مختلف اعم از امنیتی، اجتماعی و اقتصادی مبدا و مقصد زندگی خود را دستخوش تغییرات قرار می دادند و با اتکا به مهاجرت سعی داشتند به تحولات مثبت در زندگی خود دست پیدا کنند.
شاید اولین و جزئی ترین دلیل مهاجرت و تغییر سکونتگاه ها برای آدمی بیم از حمله حیوانات وحشی و تلاش در جهت تامین غذا بود که رفته رفته با اجتماعی تر شدن انسان ها بر دلایل مهاجرت ها نیز افزوده شد.
رفته رفته نوع بشر از زندگی غارنشینی فاصله گرفت و یادگرفت که باید به زندگی مسالمت آمیز در کنار هم نوعان بپردازد و با آغاز زندگی اجتماعی روستاها را در کنار منابع آب شکل داد این نوع زندگی اجتماعی تا حدودی مشکل ناامنی را که از سوی حیوانات وحشی ایجاد می شد را کاهش داد و صفحه جدیدی در تاریخ حیات بشر رقم زد؛ رفته رفته و ورود به قرن بیست و یکم حیات بشر وارد مولفه های جدیدی شد؛ با از بین رفتن نظام های فئودالی اقتصاد روستا دچار مشکل شد چرا که عمده فعالیت روستانشینان کشاورزی و دامپروری بود و ورود صنعت به صحنه جهانی و از بین رفتن فئودال ها که زمین های بزرگ جهت کشاورزی در دست داشتند روستانشینان به فکر مهاجرت به شهرها افتادند؛ ایران گرچه بسیار دیرتر از کشورهای پیشرفته وارد این گود شد اما بالاخره وارد شد و از حکومت پهلوی به این سمت مهاجرت گسترده روستانشینان به شهرها آغاز شد که اوج آن با پیروزی انقلاب اسلامی ایران همراه بود.
روستانشینان در جستجوی اشتغال، تحصیلات و رفاه وارد شهرها شدند و با ورود آن ها به عرصه شهر نشینی به دلیل عدم امکان آن ها در تامین سکونتگاه های رسمی حاشیه نشینی و به دنبال آن  آسیب های اجتماعی رواج پیدا کرد در ثانی مشکلات این مهاجرت گسترده فقط به اینجا ختم نمی شد خالی شدن سکونتگاه های روستایی،افزایش اشتغال کاذب در شهرها،پایین تولیدات مولد دامی و کاهش کشاورزی در کشور از جمله آسیب های افزایش مهاجرت ها به شهرها بود؛ سیاست گذاران کلان کشور بیش از یک دهه است که بر لزوم بازگشت مردم به روستا تاکید دارند اما تا زمانی امکان اشتغال پایدار مردم در روستاها، عدالت آموزشی با شهر و رفاه نسبی برای مردم روستانشین برقرار نشود نمی توانیم انتظار مهاجرت معکوس مردم به روستاها را داشته باشیم بر همین مبنا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) پویشی را تحت عنوان به "روستا بر می گردیم" راه اندازی کرده است که برای اطلاع از کم و کیف آن با رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در استان هرمزگان مصاحبه ای را ترتیب دادیم.
منوچهر دانشمند مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در گفت و گو با خبرنگار روزنامه دریای اندیشه اظهارداشت: حسب فرمایشات مقام معظم رهبری و ریاست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، ستاد در صدد ارائه طرح هایی برای جلوگیری از مهاجرت روستانشینان بر آمد و به همین منظور پویش "به روستا بر می گردم" توسط بنیاد برکت که از مجموعه های زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تدوین شده و به استان ها ابلاغ شد.
وی افزود: از سال 98 اجرای این طرح در استان هرمزگان آغاز شد و ستاد اجرایی اقدام به برگزاری آزمون برای جذب و تسهیل گران نمود تا با آموزش آن ها و اعزام آن ها به روستاهای مدنظر طرح به روستا بر می گردم را اجرایی کند.
دانشمند بیان کرد: در سال 98 اجرای طرح از شهرستان سیریک و به خصوص روستای بمانی آغاز شد و از محل سرمایه ای ستاد اجرایی فرمان امام در یکی از بانک ها به ودیعه گذاشته شده بود تسهیلات 40 میلیون تومانی به روستاییان با بازپرداخت سود 4 درصد اعطا شد.
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) هرمزگان تصریح کرد: سال 98 در شهرستان سیریک 4میلیارد و 293 میلیون تومان تسهیلات به روستانشینان اعطا شد.
منوچهر دانشمند ابراز داشت: سال 99 نیز این طرح در شهرستان سیریک ادامه پیدا کرد و 11میلیارد و 882 میلیون تومان تسهیلات در این شهرستان اعطا شد اما در این سال ما به سراغ شهرستان های میناب و بشاگرد رفتیم و در این شهرستان ها نیز آزمون برگزار شده و تسهیل گرانی تربیت شدند.
وی عنوان کرد: سال 99 در شهرستان میناب 4میلیارد و 320 میلیون تومان تسهیلات و در شهرستان بشاگرد 11 میلیارد و 190 میلیون تومان تسهیلات در اختیار مردم قرار دادیم.
رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تاکید کرد: در نتیجه اقدامات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و تسهیلات اعطا شده برای 990 خانوار ایجاد شغل انجام شده است و این طرح در حال اجرا است و در کل استان نیز شاهد اجرای آن خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: کسانی که می خواهند با دریافت تسهیلات در مناطق روستایی کسب و کار راه بیاندازند می توانند با گرفتن کد دستوری *8900# اپلیکیشن بنیاد برکت را دانلود کرده و عرصه اشتغال زایی خود را انتخاب کنند.