تراژدی طعمه حریق شدن لنج‌ها
  • گزارش و مصاحبه

  • آبان 23، 1401 - 10:26


استان هرمزگان یکی از استان‌هایی است که لنج‌های باری و تجاری بسیاری دارد که حریق در آن‌ها مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند و موجب از بین رفتن سرمایه‌های مردم می‌شود.
به گزارش  اختصاصی روزنامه دریای اندیشه؛ آتش یکی از ابزارهای بشری است که کشف آن توانست خود را به نقطه‌ای عطف در تاریخ بشر تبدیل کند و آهنگ پیشرفت و توسعه را تسریع بخشد، بدون شک اگر آتش کشف نمی‌شد بسیاری از اتفاقات خوبی که امروز شاهد آن‌ها هستیم رخ نمی‌داد هر چند که پیشرفت با استفاده از مجموعه‌ای از امکانات طبیعی و غیر طبیعی محقق شده است اما در این بین ۴عنصر اصلی، آب، خاک، باد و آتش هستند و به هیچ عنوان نمی‌توان نقش آتش را نادیده گرفت.
اما همین آتش که می‌توان صفحه‌های زیادی از اثراث مثبتی که دارد نوشت، مانند یک قیچی دولبه یا سکه‌ای دو رو است که اگر به همان میزان که تاثیر مثبت دارد می‌تواند مخرب و خانمان سوز باشد. آتش سوزی‌ها یک عامل آسیب‌زا برای هر جامعه‌ای هستند که کشورها برای مقابله با آن سازمان‌های آتش‌نشانی و برای جبران خسارت بیمه‌های آتش‌سوزی را تعریف کرده‌اند.
در دنیا انجمن بزرگی وجود دارد به نام انجمن بین‌المللی آتش‌نشانی و خدمات نجات (CTIF). این انجمن در مقاطع زمانی مختلف و طبق آمار های ارسالی توسط کشورهای مختلف، اقدام به انتشار جداول آماری دریافتی خود می نماید.
این انجمن یک بازوی قوی علمی و پژوهشی به نام CFS دارد که مرکز داده های آماری آتش سوزی می‌باشد. که به واسطه این بازوی پژوهشی، مجموعه داده‌ها و گزارش‌های تهیه‌شده خود را منتشر میکند که آخرین گزارش رسمی آن در سال 2016 «گزارش شماره ۲۱ آمارهای جهانی آتش‌سوزی» می باشد که در برخی از جداول و گزارش‌های آن، آمار مربوط به ایران نیز وجود دارد.
در «گزارش شماره ۲۱» در قالب جدولی شامل 6 گروه از کشورها آمده است که با توجه به میزان آتش سوزی، از بزرگ به کوچک مرتب شده‌اند و این آمار مربوط به میانگین آتش سوزی سالانه از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ می باشد.
نخستین گروه: بین ۶۰۰هزار تا یک میلیون و ۵۰۰هزار حادثه آتش‌سوزی در این گروه فقط نام یک کشور درج شده است: ایالات متحده امریکا.
دومین گروه: بین ۱۰۰هزار تا ۶۰۰هزار حادثه آتش سوزی؛ این گروه شامل 13 کشور بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، لهستان، چین، هند، برزیل، ایتالیا، مکزیک، استرالیا، آرژانتین و پاکستان می‌باشد.
سومین گروه: بین ۲۰هزار تا ۱۰۰هزار حادثه آتش‌سوزی. در این گروه نام 21 کشور از جمله ایران وجود دارد که در کنار ایران نام کشورهایی مانند ژاپن، کانادا، هلند، اندونزی، ترکیه، افریقای جنوبی، مالزی، اوکراین، اسپانیا و برخی دیگر از کشورها درج شده است.
چهارمین گروه: بین ۱۰هزار تا ۲۰هزار حادثه آتش‌سوزی. در این گروه 20 کشور مانند تایلند، الجزایر، ازبکستان، رومانی، قزاقستان، کوبا، جمهوری چک، بلژیک، صربستان، دانمارک، فنلاند و چند کشور دیگر وجود دارد.
پنجمین گروه: بین ۵هزار تا ۱۰هزار حادثه آتش‌سوزی. در این گروه 15 کشور مانند عراق، سریلانکا، سوریه، تونس، اسلواکی، گرجستان، سنگاپور، کرواسی، فیلیپین و برخی دیگر وجود دارند.
آخرین گروه: تا ۵هزار مورد آتش سوزی. این گروه شامل 150 کشور می باشد که به دلیل زیاد بودن این تعداد نام آنها برده نشده است.
بنابراین طبق این رده‌بندی ایران جزو کشورهایی است که بین ۲۰ هزار تا ۱۰۰ هزار آتش‌سوزی را در سال تجربه می‌‌کند از این رو یکی از ضرورت‌های موجود در کشور این است که زیرساخت‌های مقابله با آتش‌سوزی در کشور تقویت و افزایش یابد چرا که گاها از این آتش‌سوزی‌ها متوجه خساراتی می‌شویم که شاید تا قرن‌ها قابل جبران نباشند که آنش‌سوزی سالیانه هزاران هکتار از مراتع و جنگل‌ها از این نمونه آتش‌سوزی‌ها هستند.
در استان هرمزگان اما نمونه دیگری از آتش‌سوزی‌ها سرمایه مردم را تهدید می‌کند، آتش‌سوزی شناورها و لنج‌های باری و صیادی یکی از مسائل و مشکلات مبتلابه استان هرمزگان است،
به این تیترها توجه کنید: " چهار فروند لنج صیادی در بندرگاه سیریک طعمه حریق شد"، "آتش‌سوزی یک فروند لنج در قشم" ، "یک فروند لنج صیادی در بندرگاه سیریک دچار طعمه حریق شد" ، " آتش سوزی دو فروند لنج صیادی در اسکله بندر کوهستک مهار شد" همه‌ی این تیترهایی که مشاهده کردید گرچه در کسری از ثانیه خوانده میشوند اما پشت هر کدام از آن ها خاک سیاهی است که عده‌ای را زمین گیر می‌کند.
بر همین مبنا لازم است نگاه ویژه‌تری نسبت به تجهیز امکانات آتش‌نشانی‌ها در استان وجود داشته باشد و تنها این مسئله را در زمین شهرداری‌ها نینداخت و چرا که بسیاری از شهرداری های استان از این مهم ناتوان هستند.
محمدامین لیاقت رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس بیان کرد:ساعت 17:07 جمعه 20 آبان طی تماس تلفنی با مرکز 125 آتش نشانی، خبر آتش سوزی یک فروند کشتی  لنگرگاه شیلات دریافت می شود.

وی با بیان اینکه آتش سوزی در قسمت خن یک شناور صیادی رخ داده است افزود: بلافاصله اکیپ عملیاتی آتش نشان از ایستگاه های شماره 8 ، 2 و 1 به محل حادثه اعزام شده و عملیات اطفاء حریق و ایمن سازی محیط آغاز می شود.
لیاقت ادامه داد: تیم های عملیاتی با تلاش بی وقفه مهار حریق و جداسازی شناورهای سالم از گسترش آتش به آنان جلوگیری می کنند و در نهایت ساعت 2:40 بامداد حریق کاملاً اطفاء می شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه علت آتش سوزی در دست بررسی است خاطرنشان ساخت: خوشبختانه حادثه خسارت جانی نداشته است.   ️ محمدامین لیاقت رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد:
ساعت 17:07 جمعه 20 آبان طی تماس تلفنی با مرکز 125 آتش نشانی، خبر آتش سوزی یک فروند کشتی  لنگرگاه شیلات دریافت می شود.
وی با بیان اینکه آتش سوزی در قسمت خن یک شناور صیادی رخ داده است افزود: بلافاصله اکیپ عملیاتی آتش نشان از ایستگاه های شماره 8 ، 2 و 1 به محل حادثه اعزام شده و عملیات اطفاء حریق و ایمن سازی محیط آغاز می شود.
لیاقت ادامه داد: تیم های عملیاتی با تلاش بی وقفه مهار حریق و جداسازی شناورهای سالم از گسترش آتش به آنان جلوگیری می کنند و در نهایت ساعت 2:40 بامداد حریق کاملاً اطفاء می شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه علت آتش سوزی در دست بررسی است خاطرنشان ساخت: خوشبختانه حادثه خسارت جانی نداشته است.