ترازوی نقد
  • سرمقاله اختصاصی

  • اردیبهشت 10، 1401 - 04:51


معصومه قاسمی گوربندی

بمناسبت روز شوراها قلمی به دست گرفتم تا این روز ارزشمند را به نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا مخصوصا شوراهای اسلامی در هرمزگان تبریک گقته و آرزوی کسب توفیق در وظایف شوراهای اسلامی داشته باشم .

یاداشت را با تاکیدات مقام معظم رهبری شروع میکنم که ایشان فرمودند "از صمیم قلب آرزو میکنم که شوراهای اسلامی شهر و روستا بتواند در سمت اهداف والا و انقلاب بنیانگذار نظام اسلامی تلاش و فعالیت کند و در چهارچوب تکالیف قانونی خود به رفع مشکلات مردم بپردازد".

از آغازبه فعالیت شوراهای شهر در دوره جدید چندان نمی گذرد ، مردمی که رای داده اند، بیشترین انتظاری که از نمایندگان خود در شورای شهر دارند این است که در عمل با یکدیگر تفاهم و همدلی داشته باشند، زیرا می دانند بدون این شرط مهم، اعضا شورا نخواهد توانست برای مردم منشأ خیر و صلاح باشند.

مناقشات سیاسی و جناحی و ورود در هر اقدامی که اعضاء شورای اسلامی را از اتحاد عملی خود دور کند، برای نمایندگان مردم در پارلمان محلی مضر و نارواست. 

شاید در ابتدای انتخابات با ورود برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بالا بردن دست برخی افراد که قرابت خانوادگی دارند توانستند از مردم رای بگیرند اما الان تک تک نمایندگان ما بدانند که باید تن به سخنان حضرت آقا بدهند و پای خود را از انتصابات و دخالت های مستقیم و غیرمستقیم کوتاه کنند تا این شورا بتواند برای منافع و مصالح مردم کمر همت ببندد و هر روز به بهانه های واهی "سررسید و دفتر نقاشی و یا کتاب و خودکار" را بهانه نکنند و با سربرگ مکانی که در آن سوگند یاد کرده اند سرنیزه ننمایند و "وای حسرتا "سرندهند که ای مردم ما پاک هستیم و دیگران دزدند و اختلاسگر .

این شورا در شش دوره خود افراد زیادی را بر روی کرسی خود دیده و خواهد دید اما مردم انتظار دارند که برای انقلاب و نظامی که همیشه از نثار جان خود و فرزندان شان دریغ نکرده اند ،قطعا به افرادی که خدای ناکرده فقط از دینداری و فرزند انقلابی بودن سجاده آب کشیدن را فریاد می زنند ویا فریضه نماز را در صحن شورا ادا کنند ولی در همین صحن حق هایی را پایمال کنند و پشت تریبون رگ گردن باد کرده و با صدای بلند و گردن کلفتی ، دیگران را به دینداری و پاکی دعوت نمایند ولی تشت رسوایی شان را مردم جار بزنند اما گوش شنوایی نباشد چرا که حامیانی دارند که بواسطه اینکه پشت خود را گرم می بینند حق هایی را پایمال و چه بسا آبروی مومنانی را می ریزند که قطعا نه تنها در فردای قیامت و در پیشگاه خداوند بلکه در همین دنیای فانی نیز پاسخگو خواهند بود، همانگونه که مقام معظم رهبری می فرمایند باید استفاده از روش‌های غیراخلاقی در برخورد با مردم حل شود.

از آنجا که شوراها از مظاهر مشارکت مردمی و برای تسهیل امور مردم تشکیل شده اند، از اینکه اعضاء محترم شورای شهر ارتباط دائمی خود با مردم و حضور در میان آنان و اطلاع از مشکلات آنان را وظیفه‌ی مستمر خود بدانند و دسترسی مردم را به خود، آسان سازند بسیار خوب و پسندیده است، اما اگر این بازدید ها فقط برای نمایش و انداختن عکس های سلفی و قرار دادن در پیج های شخصی خود ، جهت خودنمایی باشد آنوقت باید گفت "وای مصیبتا ".

معتقدیم که حدود و وظایف شوراهای اسلامی که در قانون معین شده باید در قول و عمل به طور کامل رعایت شود. اعضاء شوراها وظایف خود را به درستی بشناسند و چیزی را که در قانون پیش‌بینی نشده و یا به خاطر واقعیت های کشور و دولت، قادر به انجام دادن آن نیستند، وعده ندهند و مردم را از کمک و اقدام شوراهای اسلامی مأیوس نسازند.عدالت در تقسیم خدمات شهری، تأمین آرامش روحی و امنیت معنوی، ظهور و اعتلای مظاهر اسلامی و انقلابی، عمران و آبادی و زیبایی، همه با هم باید مورد توجه قرار گیرد.

قطعا اگر انسان های کارآمد و متخصص ، مؤمن و امین در انتخابات شوراها انتخاب شوند، خیال مردم از لحاظ مسائل جاری روزمره‌ی زندگی که با آن سر و کار دارند راحت خواهد شد در واقع باید عملکرد اعضای شوراها به سمتی سوق پیدا کند که مردم ببیند و کاملا لمس کنند که با انتخاب نمایندگان خود در پارلمان محلی ، انتخاب درستی انجام داده‌اند و تشکیل این شورا با این افراد، یک حرکت رو به جلو در کارهای شهر و استان است .

 مردم با حضور خود در میدان شماها را انتخاب کردند ، بنابراین باید فعالیت ها و خدمات فرهنگىِ- اجتماعىِ، عمرانی و آبادسازی های که به نفع مردم و به نفع کشور و به نفع حرکت انقلاب هست را کاملا مشاهده نمایند و همچنین اگر مشکلاتی از دوش مردم برداشته شده را ببینند که خوشنودی ورضایت خاطر در مردم بوجود می آورد که در نهایت رضایت خداوند را به دنبال خواهد داشت .