مرتضی سلیمانی
به گزارش اختصاصی روزنامه دریای اندیشه؛ صید ترال، یا ترالینگ یا گوفهکشی، نوعی روش صید ماهی است که به وسیله کشیدن تور در آب توسط یک یا چند شناور انجام میشود.
یکی از انواع این صید، کشیدن تور در کف دریاست که در این حالت، علاوه بر آسیبهایی که به گیاهان دریایی و اکوسیستم جاری در کف آب وارد میشود، هیچ موجود زندهای از صید شدن جان به در نمیبرد ،صید ترال چینیها در جنوب کشورمان از این نوع است.
با اینکه بعد از مطالبه گری های جامعه صیادی ، رسانه ها و مردم تا حدودی جلوی این صید گرفته شده است ، هنوز آثار حضور و لنگر انداختن این کشتی های نابود کننده ذخایر دریایی در گوشه و کنار آبهای خلیج فارس در بندرعباس به چشم می خورد.
کمی آن طرف تر از اسکله صیادی پشت شهر، قایق های صیادی سنتی به چشم می خورد که صاحبان و صیادان آن بعد از بی رونق شدن صید به خاطر حضور چند ساله چینی ها و جمع کردن ذخایر دریایی سخن می گویند و ساعت ها به گره زدن تورهای خالی خود مشغولند.
محمد امین یکی از ماهیگران بومی که بیش از ۱۰ سال مشغول به این کار است می گوید: تا پیش از حضور چینی ها و صید ترال وضعیت صیادی خوب بود اما حالا ما با هزارن امید به دریا می رویم ولی خیلی وقت ها دست خالی برمی گردیم .
وی می گوید: با اینکه وضعیت صید برای بومیان خوب نیست، تعداد کشتی های چینی در اسکله صیادی شیلات پشت شهر بندرعباس رو به افزایش ورفت وامد آنها عجیب وغریب است.
این روزها صیادان فعال در عرصه صید و صیادی در هرمزگان در نگرانی بازگشت کابوس صید ترال به سرمیبرند؛ زیرا که شنیدهها حاکی از تلاشهای سازمان شیلات برای بازگشت این صید آبزیانسوز به دریاست.
در چند سال گذشته صیادان صید ترال صنعتی به بهانه شکار برخی از گونههای آبزی که در اعماق خاصی وجود داشتند بدون توجه به حریمهای مشخص شده صیادی، اقدام به شخم زنی دریا میکردند و همین مسئله عاملی شد تا ذخایر آبزیان دریاهای جنوب از جمله در استان هرمزگان از بین رفته و معیشت صیادان این منطقه به مخاطره بیفتد.
رفت و آمد مشکوک کشتی های ترال در بندرعباس
سازمان شیلات ایران در شرایطی در سکوت خبری کامل به دنبال احیای دوباره صید ترال است که هنوز زخم و فاجعههای زیست محیطی حاصل از این صید ترمیم نیافته و شاید سالیان سال نیز ترمیم نیابد.
اینکه چرا سازمان شیلات ایران با وجود تفاهمنامه منعقد شده با کمیسیون آب ، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و فراکسیون محیط زیست در سال 99 و دستور مکتوب صریح رییس جمهور دولت سیزدهم مبنی بر ممنوعیت صید ترال، به دنبال احیای این صید مخرب است، جای بسی سوال دارد که هنوز پاسخ شفافی در این خصوص ارائه نشده است.
حضور بالغ بر 35 هزار نفر صیاد در استان هرمزگان بیانگر اهمیت صید و صیادی در استان هرمزگان است که نیازمند نگاه ویژه به صید و صیادی در سطح ملی و استان و فرا وزارتخانهای است.
شیلات هرمزگان نیروی کافی ندارد
مدیرکل شیلات هرمزگان در اخرین اظهار نظر خود در خصوص صید ترال با تاکید بر اینکه تنها زمان صید ترال در مهر و آبان هر سال است می گوید : صید خارج از این زمان غیر مجاز است، شیلات استان نیرو و تجهیزات کافی برای برخورد همه جانبه با صید ترال را ندارد.
مسعود بارانی در خصوص گلایه صیادان غرب هرمزگان از صیدهای غیر مجاز به خبرنگاران اظهار داشت: شیلات هرمزگان نیروی کافی برای برخورد با کشتیها و شناورهای غیر مجاز ندارد و نیاز همکاری بیشتر نیروی دریایی سپاه و دریابانی با حفاظت شیلات است.
معیشت مردم جنوب کشور از جمله استان هرمزگان به دریا و صید و صیادی به طور مستقیم و غیرمستقیم گره خورده است و فعالیت مجدد ناوگان صید صنعتی ترال در خلیج فارس و دریای عمان سبب آسیب جدی به اکوسیستم دریا و معیشت صیادان خواهد شد و در این شرایط به اعتقاد نگارنده دولت دکتر پزشکیان باید یک بار برای همیشه پرونده هیولای ترال را ببندد و دست مافیا را قطع کرده و نور امید را در قلب صیادان روشن کند.
در حال حاضر بیش از 20 کشتی ترال در اسکله شیلات بندرعباس لنگر انداخته است که امید است از چرخه صیادی برای همیشه حذف شوند، چرا که ذخایر خلیج فارس را به مرز نابودی می رسانند.