آداب عزاداری سنتی در خطر فراموشی قرار گرفته است
  • گزارش و مصاحبه

  • مرداد 03، 1403 - 07:17


به گزارش دریای اندیشه شهریار عبدالهی دبیر انجمن نوحه های نشسته در حاشیه دیدار و عیادت از کربلایی حسین سبحانی از پیرغلامان حسینی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به جایگاه خادمان اهل بیت (ع) گفت:پیرغلامان حسینی عمر خود را در خدمت و همراهی با دستگاه با عظمت حسینی گذارنده آمد. وی تجلیل و تکریم از خدمات ذاکرین، مرثیه سرایان و نوحه خوانان پیشکسوت و پیرغلامان سیدالشهدا را یکی از وظایف انجمن نوحه های نشسته ذکر کرد و افزود:این موضوع در طول سال مورد توجه انجمن است.
وی همچنین به نحوه شکل گیری انجمن نوحه های نشسته و اهداف آن پرداخت و ادامه داد:در برهه ای که عده ای از مرثیه خوانان شیوه ها و آداب عزاداری سنتی را که بسیار متین و منطقی و منطبق با فرهنگ دینی بود تغییر دادند و با عنوان جوان پسند بودن روشی را در پیش گرفتند که تناسبی با فرهنگ بومی و سنتی منطقه نداشت، این احساس در پیشکسوتان و فعالان حوزه فرهنگ دینی به وجود آمد که آداب عزاداری سنتی به ویژه نوحه های نشسته در خطر فراموشی قرار گرفته، از این رو انجمن نوحه های نشسته شکل گرفت و تا کنون فعالیت می کنند.
عبدالهی حفظ آداب عزاداری محلی و سنتی و انتقال آن به نسل های آینده را مهمترین هدف انجمن عنوان کرد و اظهار داشت:در این راستا به حول و قوه الهی و به برکت نگاه سیدالشهدا(ع) موفقیت های هم حاصل شده که شکل گیری گروه های نوحه خوان جوان و نوجوان و گرایش افراد کم سن و سال به سمت نوحه خوانی به صورت نشسته و سنتی میناب یکی از این موفقیت ها است.
دبیر انجمن نوحه های نشسته میناب همچنین با ذکر این مطلب که در شهرستان میناب و روستاها و مناطق آن، حسینیه های فراوانی وجود دارد که هرکدام به سهم خود در حفظ سنت های عزاداری و ترویج فرهنگ عاشورایی نقش بسزایی ایفا کرده اند، به ظرفیت های غنی آئین های عزاداری میناب اشاره کرد و گفت:حفاظت و صیانت از این آئین های اصیل از اهمیت بالایی برخوردار است. وی اضافه کرد:بسیاری از آئین های عاشورایی و ویژه برنامه های که با محوریت اهل بیت(ع) به ویژه سید و سالار شهیدان در منطقه میناب برگزار می شود در ترمیم فضای فرهنگی، دینی و اخلاقی جامعه پیرامون، نقش کلیدی دارند و نوحه های نشسته نیز یکی از سبک های عزاداری سنتی هرمزگان است که منشأ شکل گیری آن شهرستان میناب است و قرن ها به حفظ مکتب عاشورا در هرمزگان کمک کرده است.
عبدالهی از برگزاری دوازدهمین سوگواره نوحه های نشسته در شهرستان میناب خبر داد و با بیان این که سوگواره داوزدهم با انتقال فرش عزای سیدالشهدا از روستای کنارترش در بخش بندزرک (میزبان سال گذشته) به روستای دهو (میزبان امسال) در عصر پنجشنبه جهارم مردادماه جاری و با حضور چشمگیر عاشقان به مکتب حسینی کار خود را آغاز می کند، افزود:این سوگواره هر ساله به همت انجمن نوحه های نشسته و با همکاری دستگاه های متولی حوزه فرهنگ به ویژه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرمانداری ویژه شهرستان میناب و خادمان اهل بیت (ع) در روستاهای متقاضی میزبانی برگزار می شود.
وی گفت:در این سوگواره هر سال نوحه خوانانی از قریب به ۵۰حسینه از نقاط مختلف میناب شرکت می کنند.
دبیر انجمن نوحه های نشسته ضمن قدردانی از مجموعه دهیاری و شورای اسلامی روستای دهو و فعالان مذهبی در این روستا، اظهار داشت:دوازدهمین سوگواره نوحه های نشسته چهارم و پنجم مردادماه سال جاری به میزبانی روستای دهو از توابع بخش تیاب برگزار می شود.
وی تاکید کرد:سوگواره دوازدهم به یاد مرحوم ملامحمد زاهدی از نوحه خوانان قدیمی و از چهره های ماندگار مذهبی میناب برگزار می شود.
گفتنی است تکریم و تجلیل از حسین سبحانی پیرغلام حسینی که عمری در خدمت و همراهی با دستگاه باعظمت حسینی بوده با حضور معاون سیاسی امنیتی فرمانداری، رئیس اداره تبلیغات، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد، دبیر انجمن نوحه های نشسته میناب و تعدادی از اعضا این انجمن صورت گرفت.
حسین سبحانی از مداحان و نوحه خوانان روشندل و باسابقه در میناب است که از سن هشت سالگی تا کنون که ۸۰ سال سن دارد در این حوزه فعالیت دارد.
این پیرغلام حسینی مدتی است که به علت کهولت سن و بیماری در منزل به سر می برد