سفره پر فروش ماهیان حرام گوشت با دلار
  • گزارش و مصاحبه

  • مرداد 03، 1403 - 05:35


طبق آمارها ارزآوری از محل صادرات آبزیان حرام گوشت در سال گذشته به بیش از 160 میلیون دلار رسیده است.

به گزارش روزنامه دریای اندیشه ؛ماهیان حرام گوشت مشتمل بر یال اسبی، مارماهی، ماهی مرکب، خرچنگ، قورباغه، زالو و غیره است که در ۱۲ سال گذشته صادرات این نوع از آبزیان صفر بوده است، اما به‌تازگی در صادرات این محصولات به رشد خوبی رسیده‌ایم.
در یک دوره زمانی فقط دو کالای صادراتی خاویار دریایی و میگوی دریایی داشتیم که در سال‌های اخیر صید ماهیان خاویار دریایی ممنوع شده است و صید میگوی دریایی نیز به مصرف داخل کشور به‌ویژه استان‌های ساحلی می‌رسد.
اگر روش‌های کشت و پرورش آبزیان رشد نمی‌کرد و صید ماهیان دریایی حرام گوشت اضافه نمی شد، اکنون چیزی به نام صادرات آبزیان نداشتیم زیرا از محل خاویار دریایی و میگوی دریایی یک دلار هم صادرات نداریم.
سالیانه ۵۰۰ میلیون دلار ارزآوری از محل صادرات آبزیان داریم که نشان‌دهنده ترکیب صادراتی خوب کشور است، زیرا در سه دهه اخیر در زمینه تولید محصولات آبزی پروری گام های خوبی برداشته شده است.
در سال ۱۳۷۰ نزدیک‌به ۹۰ میلیون دلار صادرات آبزیان انجام شد که ۷۰ میلیون دلار آن خاویار دریایی و ۲۰ میلیون دلار میگوی دریایی بود و در آن زمان خاویار پرورشی نداشتیم.
آبزیان ایران از نظر کیفیت از جایگاه ویژه ای در جهان برخوردار است، زیرا از مجموع یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن آبزیان تولیدی کشور، نزدیک به ۱۴۰ هزار تن بدون احتساب خوراک آبزیان یعنی بیش از ۱۰ درصد تولید صادر می شود،
این درحالی است که در سایر بخش‌های تولیدی کشور چنین ظرفیتی وجود ندارد و این نشان‌دهنده کیفیت ماهی و میگوی کشور است که در جهان مورد استقبال قرار گرفته است و بر این اساس مردم می توانند از این مزیت با اعتماد کامل بهره ببرند.
آبزیان ایران از کشورهای اتحادیه اروپا چین و روسیه گواهی صادراتی دارد، به طوری که نزدیک به ۶۰ شرکت ایرانی در چین ریجستر شده اند؛ این بدان معناست که آبزیان ایران در بزرگترین بازارهای آبزیان جهان جایگاه دارد و انتظار می‌رود مردم نیز به تولیدات داخلی اعتماد و اطمینان کنند و مصرف را افزایش دهند.
ماهیان غیر خوارکی ارز آور در بندرعباس
یال‌اسبی‌ماهیان خانواده‌ای متشکل از ۴۰ گونه ماهی هستند. نام علمي آن ها Trichiurus lepturus می باشد و دارای ارزش اقتصادي بالایی مي باشند. این ماهیان در آب هاي گرم خليج فارس و درياي عمان بوفور يافت مي شوند.
به دلیل ذخایر بالای یال اسبی در آب های هرمزگان و ارزش صادراتی و ارزآوری قابل توجه آن، شرایط اشتغال در این منطقه بسیار بهتر از گذشته شده است. این ماهی یكی از مهمترین منابع پروتینی دریایی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان می باشد. میزان صادرات ماهی یال اسبی در هرمزگان به دلیل صید سالانه 140 هزارتنی آبزیان در این منطقه بسیار بالا می باشد
ايران به دليل شرايط زيست بومی ويژه‌اش مزيت‌های فراوانی دارد كه با كمی توجه می توانند ارزش افزوده بالایی را برای كشور داشته باشند.
توجه به تنوع زیستی خلیج فارس بویژه ماهیانی که مصرف داخلی ندارند ،می تواند اقتصاد جنوب و کشور را دگرگون کند،در حال حاضر بخش عمده ای از تجارت ماهیان حرام گوشت به خاطر ارز آور بودن و سود زیاد به صورت شبکه ای و مافیا انجام می شود.